محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

رونمایی از کتاب حدیث فیض

شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۸، ۰۹:۵۲ ق.ظ

 

کتاب «حدیث فیض» رونمایی شد

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، کتاب «حدیث فیض» اثر حجت الاسلام حمید سبحانی صدر با حضور علیرضا مختار پور دبیرکل نهاد، مدیران و مسئولان فرهنگی استان تهران و شاعران برجسته کشور در مراسم آغاز فعالیت محفل ادبی فیض و آیین بزرگداشت علامه فیض کاشانی رونمایی شد

گفتنی است حدیث فیض عنوان کتابی است به قلم حمید سبحانی‌صدر که به بیان تاریخ زندگانی و سیرۀ اخلاقی و علمی محدث حکیم ملا محسن فیض کاشانی می‌پردازد. عالمی ربانی که رهبر فرزانۀ انقلاب دربارۀ او فرمودند: «فیض کاشانی یکی از شخصیت‌های کم نظیر و انسانی است که در چندین علم مختلف، جزو سرآمدان است. یک حکیم و فیلسوف بزرگ، یک متکلّم برجسته، یک محدّث نام‌آور، یک رجالیِ صاحبِ مبنا و مکتب، یک فقیه صاحب آراء برجسته، یک شاعر و یک عارف است

تاکنون کتاب‌هایی به اختصار به شرح زندگانی فیض کاشانی پرداخته‌اند، اما تفاوت این کتاب را با موارد مشابه، علاوه بر تفصیل بیشتر زندگی‌نامۀ وی، در این موارد می‌توان جست‌وجو کرد:

١. در این کتاب، دقت‌های تاریخی خوبی در شرح زندگانی فیض کاشانی صورت گرفته و در ضمن آن، اشکالات پژوهشی و تاریخی سایر منابعی که به شرح حال آن حکیم پرداخته‌اند بیان شده‌است.

٢. در این کتاب برای شرح حال فیض، در بسیاری از موارد، از آثار خود آن محدث عظیم الشان از جمله زندگی‌نامۀ خودنوشت وی استفاده شده‌است.

٣. استفاده از اشعار دلنشین فیض کاشانی در وصف حال و شرح زندگانی وی در جای‌جای کتاب، لطافت ویژه‌ای به آن بخشیده‌است.

 برشمردن مفاخر علمی و معنوی خاندان فیض، فعالیت‌های سیاسی اجتماعی، اقامۀ نماز جمعه، شیوۀ برخورد با دربار صفوی، اقدامات علمی، پژوهشی و نگارشی، آثار و تألیفات، حکایات و کرامات و دیدگاه‌های فیض، از دیگر بخش‌های این کتاب است.

حدیث فیض در ١٣۶ صفحه توسط انتشارات «واژه‌پرداز اندیشه» منتشر شده‌ است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۰۵
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی