محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

جلسه اول محفل ادبی فیض

پنجشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۰۷ ق.ظ

 نخستین جلسه از جلسات محفل ادبی فیض با حضور حدود 30 نفر از اعضا از ساعت 15 تا 17 عصر دوشنبه 9 دی ماه 1398 در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد. در ابتدای جلسه با خوانش غزلی از فیض کاشانی و شرح تقویم پیشنهادی محفل ادبی و اهداف این جلسات از اعضا خواسته شد ضمن معرفی خود نظرات و پیشنهاداتشان را در خصوص روز و ساعت برگزاری جلسات و همچنین موضوع برنامه های محفل اعلام نمایند،که نظر به رأی اکثریت آرا نحوه برگزاری جلسات به صورت دوهفته یک بار از ساعت 15 تا 17 روز دوشنبه تعیین و اعلام گردید و مقرر شد در نیمه اول سال، با طولانی تر شدن روزها ساعت شروع جلسه از 15 به 16 عصر تغییر نماید.

 در ادامه جلسه پس از شعر خوانی اعضا، کتاب "با معذرت از عشق" گزیده غزلیات فیاض لاهیجی با انتخاب و مقدمه سید ضیاالدین شفیعی معرفی گردیده و تعدادی از اشعار این شاعر در جلسه قرائت شد. همچنین با خواندن دو غزل اخوانیه فیض کاشانی و فیاض لاهیجی ، مبحث اخوانیه و خلاصه ای از زندگی نامه این دو شاعر در جلسه مطرح شد. شرح مباحث ردیف و قافیه در شعر کلاسیک از دیگر مطالب ارائه شده در این جلسه بود. در ادامه علاوه بر شرح سیر مطالعاتی و معرفی شاعران در جلسات آتی محفل ادبی فیض اعضا جهت مشارکت در معرفی شاعران اعلام آمدگی کردند و نام ایشان جهت تحقیق و ارائه در جلسات آتی درج گردید. همچنین برای تقویت طبع ادبی و افزایش مشارکت اعضا شعری از فیض کاشانی جهت استقبال اعضا و سرایش شعر در جلسه آینده انتخاب شد. در پایان مقرر گردید که اعضا تا پیش از برگزاری جلسه آتی در صورت تمایل به نقد اشعارشان شعر خود را در اختیاردبیر جلسه قرار دهند تا با تکثیر شعر در اختیار اعضا جهت نقد و بررسی اثر قرار بگیرد.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۱۷
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی