محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

5 /12/ 1399

در نشست ادبی کتابخانه حضرت فاطمه(س) عنوان شد؛

آغاز قصیده‌سرایی گرمارودی، رستاخیز ادبی زمانه خود بود

اسماعیل امینی در ششمین نشست «دیدار با روشنان خرد و آب» گفت: گرمارودی در شرایطی سرودن قصیده را آغاز کرد که به تعبیر برخی افراد، روزگار شعر موزون و متکی به ادبیات کهن به‌سر آمده بود .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران ؛ششمین نشست ادبی کتابخانه حضرت فاطمه(س) باعنوان «دیدار با روشنان خرد و آب» باموضوع تاملی در آفاق شعر دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی و نقش و جایگاه او در شعر معاصر  در فضای اسکای روم فرهنگی برگزار شد.
دکتر اسماعیل امینی در این نشست گفت: پاسخ بسیاری از تضادهای به‌نظر حل ناشدنی در رفتار، گفتار و آثار برخی هنرمندان و شاعران نمود می‌یابد.
 وی تاکید کرد: اساسا بخشی از کار هنرمندان بزرگ گره‌گشایی‌، بن‌بست‌شکنی‌ و حضور در مجادلات پایان‌ناپذیر است و این دسته از هنرمندان به‌جای شرکت در مباحث صرفا نظری با رفتار، گفتار و آثار خود گره‌ها را می‌گشایند و نظریه پردازان و منتقدان را به بازنگری و تجدیدنظر در آرای خود وادار می‌کنند.
امینی ادامه داد: برعکس افراد مقلد که ابتدا نظریه‌ای تدوین می‌کنند و سپس بر اساس آن شعر می‌سازند و که آن شعر هم نهایتا به‌جایی نمی‌رسد.
سراینده مجموعه‌های «دلقک و شاعر دربار» و «تبسم دوست» گفت: علی موسوی گرمارودی در زمانی شعر گفتن را آغاز کرد که بازار نظریه‌پردازی و سپس سرودن شعر بر اساس آن، رونق زیادی داشته است.
وی افزود: ورود باتاخیر ترجمه‌های پراکنده که به‌شکلی ناقص و با برداشت‌هایی اشتباه منجر به ایجاد فضایی شده بود که همه میراث ادبی گذشته و نظریات و مجادلات تا آن روز ادبیات فارسی را بی‌استفاده و درخور موزه‌ها می‌دانست و اشعاری مانند «شنبه سوراخ، یکشنبه سوراخ...» را به شعر روز تعبیر می‌کرد در قالب مباحث روشنفکری هیاهوی بسیاری داشت.
دکتر امینی گفت: گرمارودی در شرایطی آغاز به‌کار می‌کند و قصیده می‌سراید که به تعبیر برخی افراد روزگار قصیده به‌سر آمده و حتی شعر نیمایی را هم به‌واسطه موزون بودن باید رها کرد.
وی تاکید کرد: عمل گرمارودی در زمانه‌ اداره محافل ادبی با چنین ایده‌هایی، نوعی رستاحیز در زمانه به‌شمار می‌آید.
دکتر امینی تاکید کرد: در زمینه زبان نیز با چنین مسائلی مواجه بودیم که می‌گفتند دوران شکوه و فخامت زبان ادبی گذشته است و زمان حرکت شعر به‌سوی زبان گفتاری و ژورنالیستی فرا رسیده و ارجاعات و اتکا به متون معتبر گذشته جایی در ادبیات امروز ندارد.
وی گفت: گرمارودی اتفاقا از همین زبان برای سرایش استفاده می‌کند؛ زبانی که پشتوانه فرهنگی و متنی دیرینه دارد و آثارش نیز از اشعار محفلی و خلوت نیست و همواره در میانه میدان است و به موضوعات روز اختصاص دارد.
در ادامه، مصطفی محدثی خراسانی کارشناس مجموعه نشست‌های ادبی «دیدار با روشنان خرد و آب» با قرائت غزلی از موسوی گرماروی گفت: موسوی گرمارودی از با پشتوانه‌ترین شاعران معاصر است و من گاهی از او با لفظ «علامه» یاد می‌کنم.
وی افزود: گرمارودی در دوران پیش از انقلاب نیز از شاعران مطرح به‌شمار می‌آمد و هرچند با لقب «شاعر مسلمان» عرصه چندانی در برابر تفکر قالب در فضای ادبی آن دوران نداشته است اما به سبب عظمت شخصیت و شعرش در مراسم «شب‌های شعر گوته» از مهمانان اصلی مراسم بود و اشعارش همواره مورد توجه قرار می‌گرفت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۲۲
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی