محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

 

خروش خلیج فارس و بزرگداشت بانوی اسلام در ماه مبارک رمضان

محفل ادبی فیض اداره کل کتابخانه های عمومی استان با حضور استادان، شاعران و ادب دوستان بصورت غیرحضوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، در این محفل علاوه برچهره های شاخص ادبی کشورمان از جمله علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، علی داوودی و مصطفی محدثی خراسانی، شاعران شناخته شده پارسی زبان سایر کشورها نیز حضور داشتند.  
در این برنامه ادبی، پس از پخش سخنان علیرضا قزوه پیرامون ریشه های شعر و ادب فارسی و نحوه گسترش زبان فارسی در فراسوی مرزهای ایران، نکاتی پیرامون الزامات شعر آیینی توسط رضا اسماعیلی مطرح گردید.
این جلسه با شعرخوانی مرضیه فرمانی از رشت و سرویش تریپاتی از بنارس وگفتگوی حمیدحمزه نژاد از مازندران پیرامون آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در مازندران و شعر خوانی دکتر نقی عباس از هند با موضوع خلیج فارس ادامه پیداکرد.

 

(ویدئو را از اینجا هم می‌توانید ببینید)

 



انتشار ویدیوی معرفی و خوانش بخش هایی از کتاب شرح عرفانی نماز تالیف ملا محسن فیض کاشانی توسط علیرضا مختار پور و معرفی کتاب های خاتم سلیمانی و دیوان طالب آملی از دیگر بخش های این محفل ادبی بود.
بخش دوم کارگاه شعر به صورت گفتمانی پیرامون شعر آیینی معاصر توسط محدثی خراسانی و دکتر علی داوودی برگزار شد در این گفتمان به تاثیرات مثبت انقلاب اسلامی بر تشخص بخشیدن به مبحث شعر آیینی و شعر دینی اشاره شد و نمونه های موفقی از شعر آیینی معاصر به عنوان  شاهد مثال ارائه گردید.  
گرامیداشت سالگرد وفات حضرت خدیجه کبری (س)  و نیز کارگاه «ادبیات خلاق کودک و نوجوان» با حضور پوپک نیک طلب و بابک نیک طلب از دیگر بخش های این محفل ادبی بود.  
در ادامه متن برخی اشعار خوانده شده در این محفل و نیز ویدئوی برخی شعرخوانی‌های آمده است:

شعر فاطمه صغری زیدی از هندوستان تقدیم به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی:



دل من گشته خونچکان سردار!
باز خالی شده جهان سردار
از در و بام، یک سکوت عجیب
باز پیچیده در مکان سردار
من کجا و کجا خدایی ها
من زمینی تو بی زمان سردار
عقل تاریخ کند گشته ولی
می کنم واقعه بیان، سردار
کربلا، خون و آتش و پیکر
شده تکرار، این و آن سردار
باز بر جسم پاره می تازند
اشکر کفر،  بی امان سردار
باز هم سرخ گشته فرش زمین
باز تکرار شد  زمان سردار
دل  سید علی چه خون شده است
دیده ی ماست خونفشان سردار
عهد با پیکرت دوباره کنیم
 هست یار تو یک جهان سردار
صبح جمعه نوای آمدن است
کوچ کردی ز این جهان سردار


شعراحمد شهریار شاعر اهل پاکستان:
هرچند مشتِ خاکم و از خاک کمترم
با این وجود پیشِ تو من از همه سرم

زیباتر از همیشه‌ام و در نگاهِ تو
من گاهی آسمانم و گاهی کبوترم

در این هزارتوی جهانِ خراب و تار
من بی دعات راه به‌جایی نمی‌برم

سعی و تلاش و حرفه و علم و کمال، نه
با بوسه‌ای به پای تو امروز سرورم

شیرین‌ترین گناه همین بس که عشقِ تو
شد باعثِ رقابتِ من با برادرم

حیران و مات ماندم و دیدم که در نماز
از هر نظر شبیهِ خدا بود مادرم

 

 

 

 



 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۱:۲۷
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

 

پوستر دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۱۲ عنوان کتاب، خانواده‌ها، دانش‌آموزان، دانشجویان و گروه‌های مختلف سنی را در فراغت ناخوانده این روزها به حضور مجازی در این ضیافت کتابخوانی دعوت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ پاک ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام، به‌ویژه حضرت امام رضا علیه‌السلام و افزوده شدن منابع مرتبط با سیره حضرت امام هادی علیه‌السلام به عنوان بخش ویژه دهمین دوره، همزمان با ایام فرخنده دهه‌کرامت، برگزار می‌شود.

دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی علی‌رغم تعطیلی کتابخانه‌های عمومی، نخستین گام‌های خود را با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برداشته و با توجه به تعطیلی مراکز پیش‌دبستانی، مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور؛ امکان مشارکت در بخش‌های مختلف خود را در این بستر فراهم کرده است. خانواده‌ها و علاقه‌مندان گروه‌های مختلف سنی می‌توانند در این ایام با حضور در این جشنواره کتابخوانی، ضمن پر کردن بهینه اوقات فراغت، از این فرصت بهترین استفاده را برای ارتقای سطح کیفی و کمی مطالعات مذهبی و آشنایی با سیره حضرت امام رضا(ع)، حضرت امام هادی(ع)، حضرت معصومه (س) و حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) ببرند. کتابخانه‌های عمومی کشور نیز به محض بازگشایی آماده پذیرایی به صورت حضوری برای معرفی و فراهم کردن شرایط حضور در این جشنواره خواهند بود.

بر طبق روال دوره‌های گذشته، منابع مرتبط با سیره یکی از معصومین(ع) به کتاب‌های هر دوره این جشنواره اضافه شده که بر این اساس منابع مرتبط با حضرت معصومه سلام‌ الله علیها در هفتمین دوره، منابع مرتبط با حضرت احمدبن موسی شاهچراغ علیه‌ السلام در هشتمین دوره، منابع مرتبط با حضرت ابن‌الرضا امام جواد علیه‌ السلام در نهمین دوره و کتاب‌هایی با موضوع حضرت امام هادی علیه‌السلام به عنوان بخش ویژه دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در نظر گرفته شده است.

 


تقدیر از برگزیدگان در بخش ملی

برگزیدگان همین جشنواره کتابخوانی رضوی در دو سطح «ملی» و «شهرستانی» معرفی و با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی از آنها تجلیل خواهد شد.

در این سطح ضمن تقبل هزینه ایاب و ذهاب و اسکان افراد برگزیده جهت شرکت در جلسه اختتامیه و دریافت لوح، از ۸ نفر برگزیده در هر رشته (جمعاً ۸۸ نفر) تقدیر می‌شود که به ترتیب در رده سنی «کودک» ۸ برگزیده در بخش نقاشی و ۸ برگزیده در بخش پویش مجازی (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال) و ۸ برگزیده در بخش گروهی (با اهدای ۶ میلیون ریال)، تجلیل می‌شوند. در رده سنی «نوجوان» ۸ برگزیده در بخش مکتوب (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال)، ۸ برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۲.۵ میلیون ریال)، ۸ برگزیده در بخش روزنامه کتاب (با اهدای ۳ میلیون ریال)،  ۸ برگزیده در بخش نقاشی (با اهدای ۳ میلیون ریال) و ۸ برگزیده در بخش فعالیت‌های گروهی (با اهدای ۷ میلیون ریال)، معرفی و تقدیر می‌شوند.

همچنین در رده سنی «جوان و بزرگسال» نیز ۸ برگزیده در بخش مکتوب و ۸ برگزیده در بخش پویش کتابخوان (با اهدای ۳ میلیون ریال)، و ۸ برگزیده در بخش داستانک (با اهدای ۳.۵ میلیون ریال)، تجلیل می‌شوند. لازم به ذکر است که جوایز بخش گروهی به تعداد اعضای گروه ارتباطی ندارد.

همچنین در این جشنواره از هشت خانواده برتر با اهدای لوح سپاس و مبالغ نقدی تجلیل می‌شود که بر این اساس از دو خانواده ۲نفره (با اهدای ۷ میلیون ریال)، دو خانواده ۳ نفره‌ (با اهدای ۱۰ میلیون ریال)، دو خانواده ۴ نفره(با اهدای ۱۳ میلیون ریال) و دو خانواده ۵ نفر به بالا (با اهدای ۱۶ میلیون ریال) تجلیل خواهد شد.

 

مهلت شرکت در جشنواره

علاقه‌مندان به شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۹ خرداد ۱۳۹۹ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. علاقمندان می‌توانند با مراجعه به آدرس‌های www.samakpl.ir یا www.razavi.iranpl.ir  برای دریافت فایل کتاب‌ها اقدام و یا جهت دریافت امانی کتاب‌های جشنواره به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند. از تمامی افراد و خانواده‌های برگزیده در سطح ملی برای شرکت در آیین پایانی جشنواره دعوت می‌شود.


نشانی دبیرخانه

تهران، بلوار کشاورز، تقاطع فلسطین، خیابان شهید کبکانیان، خیابان شهید طباطبایی‌ رفیعی، نبش کوچه شهید نوری (کامبیز)، پلاک ۱۸، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی، اداره‌ کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی.

رایانامه: razavi@iranpl.ir

شماره تماس: ۰۲۱۸۸۹۵۱۴۹۳

درگاه الکترونیکی: www.razavi.iranpl.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۱:۱۱
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

"در مدیریّت هم هر جا جوان‌ها باشند، مدیریّت، مدیریّت بانشاط ‌تری خواهد بود و توصیه ما این است که در مدیریّت های مختلف، جوان‌ها بیشتر به کار گرفته بشوند و بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند." 

بیانات نوروزی مقام معظم رهبری۱۳۹۷

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

به نام خدای کتاب آفرین

خداوند فرهنگ و ایمان و دین

‎‎

انتصاب به جا و شایسته ی جناب آقای هادی ناصری طاهری به عنوان مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران ،که پیش از این نیز در کسوت یک مدیر کارآمد در عرصه روابط عمومی پیشرفت های خجسته و ارزشمندی را در اداره کل روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور رقم زده اند، را می توان از برکات ماه رمضان امسال دانست، ایشان در طول دوره ی  سرپرستی این اداره کل از آبانماه سال ۹۸ تا اردیبهشت ماه ۹۹ اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه های مختلف عمرانی، منابع، فرهنگی، اجتماعی و سایر حوزه های مرتبط با اهداف ارزشمند نهاد کتابخانه های عمومی کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام دادند.

این انتصاب شایسته از سوی دبیر کل محترم نهاد کتابخانه ها، نشان دهنده توجه ویژه به تحقق آرمان های امام راحل و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از نیروی جوان، نخبه و کار آمد و تحقق بیانیه ی ارزشمند گام دوم انقلاب است که به حمدالله در ساختار مدیریتی نهاد کتابخانه ها کم سابقه هم نیست و مدیران توانمندی از این دست،در مدیریت های خرد و کلان این نهاد فرهنگی در سراسر کشور مشغول به فعالیت و خدمت هستند.

آنچه از زاویه دید یک فعال در عرصه فرهنگ و قلم مرا بر این واداشت که مراتب تبریک و تشکرم را نسبت به این انتخاب خجسته ابراز دارم، شناختی ست که از زمان ایجاد توفیق همکاری با جناب ناصری طاهری از ایشان برایم حاصل شده است،ایشان نه تنها به عنوان یک مدیر همراه و دلسوز در کنار تک تک همکاران حضور دارند و مانند یک خانواده در صدد رفع نگرانی ها و مشکلات آنها بر می آیند، بلکه تلاش و حضور مجدانه شان -حتی در ایام تعطیل- و تصمیمات خلاقانه و روز آمدشان در شرایط بحران-مثل بحران کرونا- به عنوان الگو برای سایر نهاد ها مثال زدنی ست، در کنار همه ی فعالیت ها و مسئولیت ها ،ایشان هرگز دغدغه های اصلی فرهنگی خودشان را فراموش نکرده اند و از طریق ارتباط نزدیک با مخاطبان در قالب رسانه های مختلف از جمله روزنامه، وبلاگ و فضای مجازی، تجربه های خواندن، دغدغه های ارزشی و فرهنگی و تجربه های روز آمد خود در زمینه های مختلف را با ایشان به اشتراک می گذارند و این امر نشان از توانمندی ویژه ایشان در مدیریت زمان و برنامه ریزی کار آمد دارد.

خداوند متعال را به خاطر زندگی در کشوری که رهبر فرزانه اش فرهنگ را به مثابه هوا مهم و حیاتی می دانند و می فرمایند:”فرهنگ مثل‏ هواست که انسان وقتى‏که این هوا را استنشاق کرد، با هوایى که استنشاق کرده و با آن جانى که گرفته، مى‏تواند دو قدم بردارد و جلو برود؛ بقیه‏ى کارها همه برخاسته‏ى از آن چیزى است که شما استنشاق کرده‏اید. ” و مدیران فرهنگی اش فرمایشات ایشان را چراغ راه تحقق آرمان ها و اهداف عالیه نظام اسلامی می دانند شکرگزارم.

با آرزوی سلامتی و توفیق برای همه ی زحمتکشان عرصه فرهنگ و کتاب.

و من الله التوفیق

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۰:۱۸
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ محفل ادبی فیض که از آغاز دوران کرونا با برگزاری جلسات در فضای مجازی میزبان ادیبان و شاعران صاحب نام و فارسی زبانان سایر کشورهای جهان بوده است، در دو هفته اخیر جلسات مجازی خود را بصورت غیرحضور برگزار نموده است.

بزرگداشت سعدی و عطار نیشابوری همراه با شعرخوانی و بیان نکاتی پیرامون زندگی، شخصیت و آثاراین شعرای به نام عرصه ادب فارسی توسط شاعرانی چون علیرضا قزوه و محدثی خراسانی، گرامیداشت یاد و خاطره دو شاعر فقید دکتر قیصر امین پور و یاور همدانی، پخش تصاویر جمع خوانی اعضای محفل از کتاب شعر گنبد خورشید از منابع جشنواره کتابخوانی رضوی، از جمله برنامه های ویژه این محفل در هفته های اخیر بود.

این جلسات که به فراتر از مرزهای کشور رفته بود، پذیرای شعرایی از خطه افغانستان، تاجیکستان و هندوستان بود. ‌سید حکیم بینش شاعر سر شناس افغانستان غزلی با موضوع همدلی و  پیوند میان ایران و افغانستان را با این شاه بیت قرائت کردند:

فرض کن چند سال آینده همدلی مثل سکه ضرب شود

‌یک طرف روی سرخ افغان و یک طرف نام سبز ایران است

(ویدئوی این شعرخوانی را در اینجا ببینید)

 

همچنین دکتر سرویش تریپاتی دکترای زبان سانسکریت از بنارس شعری تقدیم به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نمودند که مورد استقبال حاضران در محفل قرار گرفت. (این شعرخوانی را از اینجا ببینید)

 

‌یکی از برنامه های شاخص این محفل در دو هفته اخیر، آموزش عروض به زبان ساده توسط علیرضا قزوه بود که مورد استقبال ویژه مخاطبین قرار گرفت. (این آموزش را از اینجا ببینید)

‌در ادامه تعدادی از اشعار خوانده شده در این محفل را مرور می کنیم:

 

 

یک رباعی از مصطفی محدثی خراسانی؛ تقدیم به قیصر امین پور

‌در سنگ سر گشودن پر باشد

‌در رگ‌رگ هوش می‌شناور باشد

‌رومی ز پس قرون به پاخاسته است

‌آنجا که به تخت شعر قیصر باشد

 

غزلی تقدیم به شهید حاج قاسم سلیمانی از مجتبی باقی

‌سکوتت معنی آرامش ماقبل طوفان بود

‌میان چشمهایت عزت و تدبیر پنهان بود

‌نگاهت بارش باران عشق از ابر آرامش

‌گل امیدواری با حضورت سبز و خندان بود

‌دلت دریایی از شور و امید و غیرت و ایثار

‌به بانگ "یا حسینت" کاخ استکبار ویران بود

‌"اَشدّاءُ علَی الکُفّار" یعنی واژه ی قهرت

‌که پایان حضور داعش و طاغوت دوران بود

‌فلسطین، شام، لبنان و عراق و هرکجا بودی

‌تمام خوابهای دشمن از نامت پریشان بود

‌پگاه سرخ آدینه پر از عطر شهادت شد

‌زمستان بود و با یاد تو همرنگ بهاران بود

‌به دستان جدایت بیرق دین را علم کردی

‌همه دیدند راهت امتداد راه قرآن بود

‌کدامین روضه را از صحنه های کربلا خواندی

‌که چشمان نماز رهبرت هم غرق باران بود

‌تو  سردار بزرگ لشگر ملک سلیمانی

‌قیامت در قیامت بعد تو هرجای ایران بود

‌فراوانند قاسم ها و احمدها و همت ها

‌از اول خاک ایران زادگاه و مهد شیران بود

 

آموزش عروض،دکتر علیرضا قزوه

 

 

نکاتی پیرامون شعر و شخصیت قیصر امین پور استاد محدثی خراسانی

 

 

 

 

شعرخوانی جناب آقای مجتبی باقی

 

 

 

شعرخوانی سرکار خانم مرضیه فرمانی

 

 

 

 

حضور خانواده استاد یاور همدانی در بزرگداشت ایشان

 

 

 

میثم هاشمی شاعر نوجوان در کنار نقاشی سیاه قلم خانم سمیه مومنی از سردار شهید قاسم سلیمانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۱:۰۰
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

از هر کسی که بپرسید برای بهتر گذراندن این روزهای خانه‌نشینی اجباری و قرنطینه خانگی، چه توصیه‌ و سفارشی دارد، حتما می‌گوید مطالعه. خیلی از ما هر بار برای کتاب نخواندن، یک بهانه بزرگ داشتیم؛ نداشتن وقت. اما حالا دیگر این بهانه از ما گرفته شده و چیزی که در این خانه‌نشینی اجباری زیاد داریم، همان وقت است. اما حالا که وقت داریم، چطور مطالعه کنیم؟ اگر کتاب نخوانده‌ای در خانه نداریم یا طرفدار استفاده از خدمات کتابخانه‌های عمومی بوده‌ایم، در این شرایط تعطیلی مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ها چه کنیم؟ نگران نباشید، اداره کتابخانه‌های عمومی استان تهران با وجود شرایط خاص موجود، ایده‌های مختلفی را اجرا کرده تا در این دوران از کتاب جدا نیفتیم. هادی ناصری- رئیس این اداره- این برنامه‌ها را برایمان معرفی کرده است.



کتابخانه‌های تعطیل اما فعال
از اوایل اسفند که کشور با همه‌گیری ویروس کرونا مواجه شد، سیر برنامه‌های معمول همه نهادها، مراکز و حتی کسب و کارهای کوچک دگرگون شد. روزهای اول هیچ تصوری از اینکه چه اتفاقی قرار است بیفتد نداشتیم. نگران تعطیلاتی بودیم که تاریخ اتمام آن نامشخص بود و البته هنوز هم هست. اما از آنجا که همیشه محدودیت‌ها عامل بروز خلاقیت می‌شوند، پس از چند روز شاهد ابتکارات و نوآوری‌هایی در بعضی از بخش‌ها بودیم. این تغییر ماموریت در کوتاه‌ترین زمان، نشانه چابکی بعضی سازمان‌ها و نهادهاست. اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران به تبعیت از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، توانست با وجود تعطیلی محیط کتابخانه‌ها اقداماتی را برای اعضای کتابخانه‌های عمومی تدارک ببیند و شعار «کتابداری تا اطلاع ثانوی تعطیل نیست» را محقق کند. در حقیقت کتابخانه‌های عمومی تهران و کتابدارهایشان سعی کردند که برنامه‌های متنوعی در زمینه کتابخوانی تدارک ببینند تا هم مطالعه و کتابخوانی تعطیل نشود و هم دیگر نیاز نباشد که مخاطبان به شکل حضوری به کتابخانه‌ها بیایند تا از برنامه‌ها استفاده کنند.


محفل ادبی فیض، بدون تعطیلی!
اواخر‌ماه آذر سال گذشته و بعد از بازگشایی کتابخانه مرکزی پارک‌شهر، در سالروز وفات عالم ربانی و ادیب فرزانه ملامحسن فیض کاشانی، محفل ادبی کتابخانه پارک‌شهر به نام محفل ادبی فیض آغاز به‌کار کرد. این محفل که دبیری آن را نغمه مستشار نظامی از شعرای جوان و موفق به‌عهده دارد، هر دو هفته یک‌بار روزهای دوشنبه ساعت 15در محل کتابخانه برگزار می‌شد. استقبال قابل توجهی هم از این محفل صورت گرفت. این ماجرا ادامه داشت تا ورود کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها و همه فعالیت‌های فرهنگی. با این تفاوت که محفل فیض نه‌تنها تعطیل نشد، بلکه در فضای مجازی و در ساعت مقرر به‌کار خود ادامه داد. در این نشست‌ها در فضای مجازی که هر هفته به‌طور متوسط با حضور 60نفر از علاقه‌مندان و استادان برگزار می‌شود. استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای علاقه‌مندان فرصتی شد تا از هر کجای کشورمان در محفل شریک شوند. حتی بعضی از ادبیات کشورهای افغانستان و هند هم در این محفل شرکت کردند. استادان نام آشنای شعر کشور چون استاد مجاهدی، استاد قزوه، استاد محدثی خراسانی و بزرگان دیگری که در این محفل شرکت می‌کنند ضمن شعرخوانی خود، اشعار علاقه‌مندان به شعر و شاعری را پس از خواندن حضار بررسی و نکات آموزشی را بیان می‌کنند. این نشست در فضای مجازی مصداق یک محفل پویا و زنده است که شاید در فضای کرونا‌زده این روزها کمتر شاهد آن باشیم.


آموزش‌های برخط برای اعضای کتابخانه‌ها
فقط بچه‌ها نیستند که می‌توانند در این روزهای خانه‌نشینی، در فضای مجازی سرگرم شوند و آموزش ببینند. یکی از ظرفیت‌های خوب این روزها استفاده از آموزش برخط است. اداره کل کتابخانه‌های عمومی با ارائه سرفصل‌هایی برای کودکان، نوجوانان و اعضای بزرگسال توانست بسته‌ای آموزشی برای این ایام تدارک ببیند. در گام اول 9کلاس آنلاین تدارک دیده شد با موضوعاتی چون آموزش کاردستی با رویکرد بازیافت دو‌ریختنی‌ها، کارگاه انتخاب کتاب کودک برای مادران، قصه‌گویی، مشاوره رابطه بین فردی کودک و والدین در دوران قرنطینه و کارگاه کتابداری تعطیل نیست ویژه کتابداران علاقه‌مند. به مرور با اعلام علاقه‌مندی‌های متنوع اعضا، آموزش‌ها هم تنوع بیشتری پیدا کرده‌اند. اگر تا قبل از این فضای مجازی فقط جنبه سرگرمی داشت و کمتر برای فعالیت‌های جدی مورد استفاده قرار می‌گرفت، خانه‌نشینی اجباری این نیاز را پررنگ کرد که شهروندان جایی برای دور هم جمع شدن، تبادل اطلاعات و آموزش داشته باشند، اما از خانه بیرون نروند. آموزش‌های برخط این فرصت را به بهترین شکل فراهم کرد و بالاخره نظر منتقدان فضای مجازی هم به ویژگی‌های مثبت و قابلیت‌های خوب این فضا جلب شد.


کلاس‌هایی برای کودکان و نوجوانان 
با تعطیلی مدارس و کتابخانه‌ها و حضور بچه‌ها در منزل، موضوع پر کردن اوقات فراغت بیش از هر زمان دیگر برای اولیا مهم شد. از آنجا که یکی از فعالیت‌های جنبی در کتابخانه‌های عمومی، کلاس‌های ویژه کودکان و نوجوانان در زمینه‌های قصه‌گویی، نقاشی، کاردستی و جمع‌خوانی بود. با تعطیلی کلاس‌ها، با همکاری کتابداران تهرانی، 57فیلم آموزشی و در مجموع در حدود 190دقیقه فیلم، در قالب آموزش نقاشی و کاردستی، کتابخوانی و قصه‌گویی تولید شد و از طریق فضای مجازی در اختیار اعضا قرار گرفت. چه هدیه‌ای بهتر از این برای پدر و مادرهایی که دیگر ایده‌هایشان برای سرگرم کردن بچه‌ها تمام‌شده و از بی‌حوصلگی آنها کلافه شده‌اند؟ کلاس‌های مجازی همزمان با سرگرم کردن بچه‌ها، زمان آنها را به شکل مفید و هدفمندی پر کردند. خیلی از والدین خودشان هم پا به‌پای بچه‌ها کلاس‌ها را دنبال می‌کنند و برایشان جذابیت دارد.استقبال از این کلاس‌های مجازی، انگیزه‌ای شد برای تولیدات بعدی که هم‌اکنون هم در حال آماده‌سازی است.


نغمه مستشارنظامی از برگزاری یک محفل ادبی پرطرفدار می‌گوید
محفلی پرفیض، در روزهای کرونایی


جلسات محفل ادبی فیض که در دوران تعطیلات کرونایی برگزار می‌شود، فرصت آموزش آنلاین بومی با حضور استادان برجسته شعر و ادب است. با فضای تعاملی ایجاد شده توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، برنامه‌های متنوع فرهنگی، آموزشی و ادبی پر ثمری برای ادب دوستان و اعضای کتابخانه‌های عمومی برگزار شده است. در جلسات این محفل ادبی شاعران سرشناسی چون علیرضا قزوه، مصطفی محدثی خراسانی، علی داوودی، علی محمد مودب، پونه نیکوی، سیدحکیم بینش، مرضیه فرمانی و بابک نیک‌طلب حضور دارند و اعضای حاضر در جلسه از ایران، اوکراین، افغانستان، هند و کشمیر به شعرخوانی می‌پردازند. هفتمین جلسه مجازی محفل ادبی فیض اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با موضوع بزرگداشت عطار نیشابوری و برگزاری کارگاه تخصصی موسیقی شعر با حضور استادان و شاعران طراز اول کشور و جمعی از شاعران پارسی زبان خارجی برگزار شد. در این محفل شاعران ایرانی و پارسی زبانان خارج از کشور اشعاری را پیرامون همدلی و امید در سایه کتاب و ادبیات فارسی خواندند و یک شاعر هندو شعری را به سردار سلیمانی تقدیم کرد. این محفل در هشتمین کارگاه مجازی خود با گرامیداشت روز سعدی، یاد و خاطره دو شاعر فقید، یاور همدانی و قیصر امین‌پور را در آستانه سالروز تولد ایشان (۲ اردیبهشت) با حضور فرزندان و شاگردان آنها و سخنرانی استادان ادب فارسی گرامی می‌دارد. همچنین کارگاه آموزشی عروض نیز توسط علیرضا قزوه برگزار خواهد شد. به‌نظر می‌رسد این ایام با همه تلخی‌ها و سختی‌هایی که برای کشور داشت مانند یک مانور بزرگ عمل کرد. استفاده بهینه از ظرفیت‌هایی که پیش از این کمتر مورد توجه بود یک دستاورد مهم این روزهاست. تا پیش از این تلقی استفاده از فضای مجازی بیشتر به‌منظور امور اطلاع‌رسانی و روابط عمومی بود اما امروز ضرورت استفاده از فضای مجازی برای ارائه خدمات بیشتر درک می‌شود. این رویکرد با اینکه در برنامه‌ریزی‌های قبلی اداره کل کتابخانه‌ها درنظر بود اما در سال‌جاری جدی‌تر از این ظرفیت بهره‌مند خواهیم شد.


چرا کتابخانه‌ها تعطیل شد؟

قبل از آشنایی با اقداماتی که برای فراهم کردن امکان کتابخوانی در قرنطینه انجام شد، لازم است علت تعطیلی کتابخانه‌ها را مرور کنیم. بعضی از شهروندان این پرسش را مطرح کرده‌اند که چرا کتابخانه‌ها باید در این شرایط تعطیل باشند؟ در همان نخستین روزهای اسفندماه که ماجرای همه‌گیری ویروس کرونا جدی و اخبار و آمار فزاینده شیوع بیماری منتشر شد، یکی از نخستین اقدامات به‌موقع مثل همه کشورهای دیگر، پیش‌بینی تعطیلی مراکز تجمعی بود. سینماها، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز خرید... از این قبیل مراکز بودند که به سرعت فعالیت خود را متوقف کردند. نهاد کتابخانه‌ها هم با همین هدف و برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، تعطیلی موقت کتابخانه‌ها را در دستور کار قرار داد. اما در مورد کتابخانه‌های عمومی، ملاحظه جدی دیگری هم وجود داشت و آن‌هم خود کتاب بود. در جریان گردش امانت، احتمال اینکه کتاب وسیله انتقال ویروس باشد بسیار زیاد بود. بعضی از اعضای کتابخانه‌ها درخواست امانت گرفتن کتاب داشتند اما به‌دلیل پروتکل‌های بهداشتی، امکان فعالیت محدود حتی به اندازه صرفا امانت دادن کتاب هم وجود نداشت. اما فعالان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور از این فرصت استفاده کردند و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، فعالیت‌های جنبی کتابخانه‌های عمومی را ادامه دادند.

 معرفی جذاب کتاب‌ها‌ در فضای مجازی 
خیلی از ما با اینکه به مطالعه علاقه داریم، نمی‌دانیم چه کتاب‌هایی بخوانیم و برای انتخاب درست، به راهنمایی نیاز داریم. به همین دلیل سراغ معرفی کتاب توسط افراد صاحب‌نظر در این حوزه می‌رویم. یکی دیگر از اقداماتی که در اداره کل کتابخانه‌های استان تهران انجام شد، معرفی کتاب ویژه ایام قرنطینه بود. در این ایام شاهد محدودیت فعالیت کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها بودیم، اما بعضی از نهادها و پلتفرم‌های مطمئن و رسمی کشور برای انتشار گسترده فایل‌های پی‌دی‌اف کتاب‌ها اقدام کردند. با توجه به کتاب‌های الکترونیک موجود که با ملاحظات حقوقی و رعایت حق و حقوق ناشر در پلتفرم‌های رسمی ارائه شده بود کتاب‌های خوب برای گروه سنی کودک و نوجوان و بزرگسال معرفی شد. طراحی پوستر و موشن‌گرافی برای توزیع در فضای مجازی اقدام دیگری بود که انجام شد. این آثار در صفحه اینستاگرام کتابخانه‌های تهران به نشانی instagram.com/tehranpl قابل مشاهده است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۲:۵۷
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

‫جمعی از شاعران کشورمان از غزل معروف فیض کاشانی با مطلع «بیا تا مونس هم، یار هم، غمخوار هم باشیم» استقبال کردند.

‎«‫محمدعلی یوسفی» شاعر شیرازی غزلی به استقبال از غزل فیض ‎‫کاشانی سروده است که در ادامه می‌خوانیم:‬

‎بیا تا مونس هم یار هم غمخوار هم باشیم
‎انیس جان غم فرسودهٔ بیمار هم باشیم

به نامحرم نگویم از غم دل در شب هجران
‎بیا تا ما یگانه مَحرم اسرار هم باشیم

‎نه تنها امشب و فردا شب و فردا و پس فردا
‎بیا ما تا ابد تب دار هم دلدار هم باشیم

اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد
‎بیا در جبهه هم، یاور و انصار هم باشیم

‎اگر حتی کسی در کار ما بر پا کند فتنه
‎به هر قیمت بیا تا یاور هم یار هم باشیم

در این عهدی که سرقت می‌شود شعر و شعور و دل
‎بیا تا حافظ عقل و دل و اشعار هم باشیم

‎بیا تا در هجوم سایه‌های شوم نادانی
‎من و تو پرتوی از دانش پربار هم باشیم

‎«قاسم صرافان» از شاعران مدعو در این محفل غزل زیر را که با تضمین بیت فیض کاشانی همراه است برای حاضران قرائت کرد:

‎بیا آیینه‌ هم، غرق در دیدار هم باشیم
‎چراغ روشن هم، دیده‌ بیدار هم باشیم

بیا تا مونس هم، یار هم، غمخوار هم باشیم
‎انیس جان غم فرسوده بیمار هم باشیم

‎در این سرما بیا تا شعله‌ای سرکش بیافروزیم
‎طریق عشق را از حال پروانه‌‌ بیاموزیم

شب آید شمع هم گردیم و بهر یکدگر سوزیم
‎شود چون روز، دست و پای هم، در کار هم باشیم

‎بخوانیم اسم هم را، نیمه‌ شب‌ها در دعای هم
‎بریزیم اشک‌های غصه‌ هم را به پای هم

‎دوای هم، شفای هم، برای هم، فدای هم   
‎دل هم، جان هم، جانان هم، دلدار هم باشیم

‎بیا فرهاد شو، این بیستون ظلم و این تیشه
‎به دست ما، درآید بوته‌ بیداد از ریشه

‎به هم یکتن شویم و یک دل و یک رنگ و یک پیشه
‎سری در کار هم آریم و دوش بار هم باشیم

‎نظر بر دیگران با کبر، وای از این مسلمانی
‎شب تاریک و بیم موج، در این قرن طوفانی

‎به جمعیت پناه آریم از باد پریشانی
‎اگر غفلت کند آهنگ ما هشیار هم باشیم

‎بیا ساقی بزن فالی که امشب را غزل نوشیم
‎شبیه شعر نابی از میان جان هم جوشیم

‎جمال یکدیگر گردیم و عیب یکدیگر پوشیم
‎قبا و جُبه و پیراهن و دستار هم باشیم

‎بچرخ و نظم‌های پرتکلف را بزن بر هم
‎بیفشان زلف را امشب، به دور از چشم نامحرم

‎نمی‌بینم به جز تو، همدمی ای (فیض) در عالم
‎بیا دمساز هم، گنجینه‌ اسرار هم باشیم

‎و در نهایت در یک پویش ادبی بیش از ۵۰ تک بیت به استقبال از این بیت توسط شاعران مطرح و اعضای محفل ادبی فیض سروده شد که در ادامه گزیده‌ای از این ابیات را در غزلی به صورت همسرایی شاعرانه می‌خوانیم:

‎‫بیا تا مونس هم یار هم غمخوار هم باشیم‬
‎‫انیس جان غم فرسوده ‬‪   بیمار هم باشیم

‎‫بیا تا گرم سر مستی درین خمخانه هستی ‬
‎‪ شراب شعله‌جوش ساغر سرشار هم باشیم‬

‎‫بیا آیینه در آیینه با چشمان تو در تو‬
‎‫هزاران بار دیگر لایق دیدار هم باشیم‬

‫بیا تا قلبمان را پر کنیم از عشق یکدیگر‬
‎‫میان این همه دلمردگی دلدار هم باشیم‬

‫نظام آفرینش جلوه با اعجاز خواهد کرد ‬
‎‫اگر ما هم کتاب مخزن الاسرار هم باشیم‬

‫جهان جای قشنگی می‌شود قطعا به شرطی که‬
‎‫زمان مشکلات و دردها غمخوار هم باشیم‬

‫بیا تا جان بگیرد این قلم در دست شاعرها‬
‎‫من و تو ساغر و پیمانه خمّار هم باشیم‬

‫زمان دق می‌کند وقتی جدایی قصه می‌گوید‬
‎‫بیا در این جدایی ها پی دیدار هم باشیم‬

دوای درد بی پایان ما جز خنده‌هایت نیست‬
‎‫خوشا همواره درگیر غم بسیار هم باشیم‬

به نامحرم نگویم از غم دل در شب هجران‬
‎‫بیا تا ما یگانه محرم اسرار هم باشیم‬

‫قسم خوردیم عمری عاشقانه یار هم باشیم‬
‎‫نه اینکه مثل دشمن در پی انکار هم باشیم‬

ز دوری و جدایی هیچ کس خیری ندید ای جان‬
‎‫بیا در این جدایی ها همیشه یار هم باشیم‬

‫خدایا کاش بارانی ببارد بر تن کوچه‬
‎‫که ما هم زیر چتر کهنه گلدار هم باشیم‬

بیا وقتی تمام پلک‌ها روی هم افتادند‬
‎‫من و تو چشمهای تا ابد بیدار هم باش‬

نگو کالای عاشق پیشگی از رونق افتاده‬
‎‫بیا در این کسادی رونق بازار هم باشیم‬

بیا در صحن گوهرشاد روکن انعکاست را‬
‎‫در این آیینه کاری ها بیا تکرار هم باشیم‬

اگر تقدیرمان باشد به درد عشق خو کردن‬
‎‫بیا تبدار هم،تبدار هم، تبدار هم باشیم‬

‎‫شاعرانی از جمله بهار صدرزاده، سمانه رحیمی، مهسا ایمانی زاده، حسین صیامی، نصیبا مرادی، فرشته شفقت، مصطفی کارگر، وحیده افضلی، مرتضی دهقان آزاد، شکیبا غفاریان،‎‫ مرضیه فرمانی، حسین ثلاثی و فرناز میرزایی در این پویش ادبی شرکت کرده‌اند و با سرایش ابیات ناب نام و یاد این شاعر گرانقدر را گرامی داشتند.

‎استقبال در ادبیات به سرودن یک شعر بر وزن و قالب یک شعر (معمولاً معروف) دیگر گفته می‌شود و بدین وسیله آن بیت معروف مورد تمجید شاعران قرار می‌گیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۱:۳۲
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور