محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

در پانزدهمین نشست «محفل ادبی فیض» مطرح شد؛

ساحت رسانه ای شعرِ امروز با تولید پیام‌های چندرسانه‌ای بروز و ظهور می یابد

فیض

محمود اکرامی فر در پانزدهمین جلسه «محفل ادبی فیض» که به صورت زنده از صفحه مجازی و آپارات برگزار شد، گفت: ساحت رسانه ای شعرِ امروز با تولید پیام‌های چندرسانه‌ای بروز و ظهور می یابد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، محفل ادبی فیض با ارائه موضوعاتی چون «شاعر به مثابه شهروند-رسانه»، «بررسی عناصر سبک ساز در شعر»، معرفی کتاب «تاریخ شعر زنان» و شعرخوانی اعضای محفل، بصورت مجازی برگزار شد.

 

بُعدِ رسانه ای شعرِ امروز با تولید پیام‌های چندرسانه‌ای نمایان می شود

در بخش اول این نشست، محمود اکرامی فر با اشاره به ساحت رسانه ایِ شعر گفت: شاعر وقتی شعر می گوید، برای این است که پیامی به کسی برساند؛ برای برقراری ارتباط با دیگران است و می خواهد در قالب شعر، پیامش  را به دیگران برساند.

وی با بیان اینکه یک بازخورد می تواند پیامی به دنبال داشته باشد، افزود: در روزهای نه چندان دور شاعر تنها تولید کننده شعرش بود، آن هم به صورت مکتوب. در آن زمان شعر شاعر در روزنامه و یا دیگر رسانه های مکتوب و دیداری- شنیداری همانند تلویزیون و رادیو پخش می شد و دیگر قابل حذف نبود.

اکرامی فر تصریح کرد: بدین گونه در گذشته در چرخه مهندسی پیام، شاعر یک تولید کننده پیام، آن هم پیام مکتوب بود و توزیع به شرایط رسانه ای همچون روزنامه بستگی داشت؛ اما اکنون شاعر یک شهروند است و زمانی که اتفاقی در جامعه می افتد، با تولید شعر، ابراز وجود می کند. به این ترتیب می تواند شعرش را در قالب یک پیام به صورت نوشتاری، دیداری وشنیداری با بیان تمام احساسش منتقل و به این شکل پیام چندرسانه ای تولید کند.

 

شاعر یک رسانه است که باید مجهز به سواد رسانه باشد

وی افزود: در زمان حال شاعر قدرت تعیین، تولید و توزیع دارد. در هر زمان و با هر رسانه ای  که دلش می خواهد نسبت به انتشار شعرش اقدام می کند و قدرت حذف نیز دارد؛ در این حال منِ منفعلِ شاعر به حالت فعال در می آید و آن موقع احساس مفید بودن و موثر بودن به شاعر دست می دهد و رضایت مندی را بالا می برد. به عبارت دیگر در شرایط جدید شاعر تولیدکننده نیست؛ خودش یک رسانه است که تعیین، تولید و توزیع پیام را به عهده دارد. در رسانه امروز، شاعر توانایی حذف دارد اما در گذشته وقتی شعر در روزنامه یا شبکه سیما پخش می شد دیگر توانایی حذف نداشت. در اینجا بحث جدی سواد رسانه مطرح می شود. سواد رسانه لزوما این نیست که شما فقط این گوشی را بشناسید، بلکه باید گوشی و پیوست های گوشی را که یکی از آن ها مخاطب است به خوبی بشناسید. اگر منِ شاعر، مخاطب ِ پیام ِ خود را نشناسم، سواد رسانه ایی پایینی دارم؛ یعنی منِ شاعر توانایی ارزیابی، بازیابی و ارائه محتوا برای مخاطب خود دارم و مخاطب و پیام برای من تعریف شده است. اما شهوت و شهرت سبب می شود هر پیام نازل و نازیبایی را منتشر کنم. لذا شاعر برای اینکه دچار خطای کمتری بشود باید سواد رسانه ای  داشته باشد و با مجهز بودن به آن، به تولید و توزیع محتوای رسانه که همان شعر است، اقدام کند.

 

شاعر باید مخاطب شناس باشد

اکرامی افزود: در زمان حاضر شاعر باید مخاطب خود را بشناسد و در این شناخت بیان چند نکته ضروری است. نکته نخست، قدرتمند شدن مخاطبِ امروز است. همانطور که شاعر قدرتمند شده، مخاطب نیز قدرتمند شده است؛ یعنی مخاطب به راحتی می تواند من اکرامی را در فضای مجازی مسدود کند تا دیگر حرف و شعر مرا نشنود. نکته دوم، تنوع و تکثر فرستنده پیام است. دیگر چهار عدد شاعر مشهور نیستند که روزنامه با آن ها ارتباط بگیرد و صدا و سیما فقط آن ها را بشناسد و دعوت کند. هر شاعری که گوشی داشته باشد می تواند شعر را در قالب های رسانه ای مختلف منتشر کند. همین تنوع فرستنده سبب تنوع و تکثر محتوا هم شده است و در این بین شعر ضعیف هم منتشر می شود. این تکثرها علتش این است که هر انسانی خودش یک رسانه است. یک زمانی شهروند، شهروند بود؛ بعد شد شهروند ـ خبرنگار؛ اما حالا شده شهروند ـ رسانه! یعنی چون شهروند همه جا هست پس رسانه همه جا هست. نتیجه اینکه پنهان شدن خبر بسیار سخت است، پنهان ماندن شعر، کاری سخت است.

اکرامی با بیان اینکه در زمان حال ما با تکثر شعر و شبه شعر مواجه هستیم، افزود: مخاطب باید سواد شعری و ادبیاتی خود را افزایش دهد تا تشخیص بدهد، ‌ یک اثر، ‌ شعر است یا شبه شعر.

 

عناصر سبک ساز، مفاهیمی سیال اند

در بخش دوم این محفل، علی داوودی به بیان عناصر سبک ساز در شعر پرداخت و گفت: هر شاعر و یا نویسنده برای بیان آنچه که در ذهن دارد، از روشی خاص استفاده می کند که با شاعر و یا نویسنده دیگر فرق دارد که به اصطلاح ادبی به  آن سبک یک شاعر و یا نویسنده گفته می‌شود.

وی با اشاره به عناصر سبک ساز گفت: در سبک شناسی شعر سه عنصر سبک، شعر و زبان وجود دارد. هر سه مفاهیمی سیال و دستخوش تحول اند. نخست باید دید که شاعر در کدام چارچوب زبانی و سنتی جای گرفته، کدام امکانات زبانی و بیانی و ساختاری در دسترس او است.

 

سیر تکوین شعر زنان در گذر تاریخ ادبیات فارسی در قالب یک کتاب

فریبا یوسفی در بخش پایانی محفل فیض ضمن معرفی کتاب «تاریخ شعر زنان» گفت: این کتاب، حاصل جست وجو در متون گذشته، یافتن زنان شاعر و نوشتن از هنر شاعری آن ها است. نویسنده در آغاز نوشتن این کتاب به دنبال یک پرسش بود که چرا تعداد زنان شاعر اندک است و چه مانعی علت حضور کم‌رنگ زنان در حوزه شعر شده؛ لذا شروع به پژوهش می کند و جلد اول این کتاب که در هفت بخش است را می نویسد.

وی ضمن بیان سرفصل های اصلی کتاب، گفت: جلد اول این کتاب سال ۹۴ توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چاپ شده و در آن ۱۹ شاعر زن معرفی شده است. در این کتاب تلاش شده، آن جا که زنان شاعر نادیده گرفته شده‌اند و از تجربه ی شعری آن ها حرفی به میان نیست، تحلیل و بررسی آغاز شود تا سیر تکوین شعر زنان در گذر تاریخ ادبیات فارسی تدوین و سهم هر شاعر و نقش آثار خلاقه ی آن ها در این جریان مشخص شود. شعر زنان بر اساس دوره ی تاریخی دسته بندی شده و به زمان، مکان و زندگی شاعر در بستر دوره ی تاریخی و جامعه‌ای که در آن زندگی‌کرده، اشاره شده است.

یوسفی در پایان گفت: جلد دوم مجموعه «تاریخ شعر زنان» مربوط  به زنان شاعر قرن هشتم و نهم هجری قمری است که هنوز به چاپ نرسیده اما جلد اول در سال ۱۳۹۷ به چاپ دوم رسید. این اثر برنده برترین پژوهش در هفتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی شده است.

 

از دیگر برنامه های این هفته محفل ادبی فیض شعرخوانی شاعران داخلی و خارجی کشور همچون آنا برزینا (شاعری از اوکراین) و  محمدحسین ملکیان بود. همچنین ویدیوهایی از شعرخوانی اعضای محفل پخش شد. پخش کلیپ‌هایی از بیانات رهبری انقلاب در خصوص دوران اعتلای شعر معاصر و نیز شعرخوانی حمیدرضا برقعی در سوگ شهادت امام صادق(ع) از دیگر بخش‌های این محفل بود.


در ادامه برخی اشعار خوانده شده در این محفل را با هم می‌خوانیم:

 

شعر آنا برزینا از اوکراین

 

این خاک گهربار که ایران شده نامش

شیری است که مابین دو دریاست کنامش

 

مهتاب نشسته، سر هر گنبد این خاک

مانند کبوتر که نشسته است به بامش

 

از مرز فرا رفته به پیغمبری شعر

با سعدی و با مولوی از عشق، پیامش

 

شوقی ازلی دارم، با خاک عزیزش

عشقی ابدی دارم، در دل به دوامش

 

از شوق، مشرف بشو ای باد صبا تا

یک بار سلامم برسانی به امامش


شعر محمد حسین ملکیان (به مناسبت شهادت امام صادق(ع))

 

آن صبح رو که مطلع شعرم جبین اوست

موسی به دین اوست و عیسی به دین اوست

 

هر حلقه حلقه حلقه ی آن گیسوی شبش

آورده است سلسله ای را به مذهبش

 

پیچیدگی زلفش، حل المسایل است

با عقل و عشق، نیم نگاهش معادل است

 

زانو زده ست منطق و عرفان برابرش

حکمت نشانده فلسفه را پای منبرش

 

استاد حل مسیله با غمزه می شود

درد دلش دعای ابوحمزه می شود

 

هرکس که دیده جذبه ی او را موافق است

بهلول مبتلا به جنون نیست، عاشق است

 

از عطر او بهار گرفته است شمه ای

شیخ الائمه است، چه شیخ الائمه ای

 

او هرچه داشته سر پیمان گذاشته

از جان گذشته ای ست که از جان گذاشته

 

آتش زدند پشت در او که سال ها

پشت در تمامی شان نان گذاشته

 

آن قدر صادق است که از رزق بچه هاش

برداشته، برای یتیمان گذاشته

 

حق گفته ام اگر که بگویم پیمبر است

از خود به ارث بس که مسلمان گذاشته

 

فیلم کامل نشست 

 

https://www.aparat.com/v/BOvch?playlist=359926

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۹ ، ۱۰:۵۶
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

در چهاردهمین نشست مجازی محفل ادبی فیض برگزار شد؛

گرامیداشت یاد و خاطره پدر شعر انقلاب

چهاردهمین محفل ادبی فیض

محفل ادبی فیض در چهاردهمین نشست مجازی خود، یاد و نام حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب را گرامی داشت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، محفل ادبی فیض در چهاردهمین نشست مجازی خود، یاد و نام حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب را گرامی داشت.

در بخش اول این محفل شاعرانی چون رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی و علی داوودی ضمن خواندن اشعاری در باره حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب، به ذکر خاطرات خود با ایشان و بیان نکاتی درباره زیست شاعرانه آن شاعر فقید پرداختند.


ارتباط مستقیم با کتابخانه مرکزی پارک شهر و معرفی کتاب توسط کتابدار بخش نوجوان این کتابخانه  بخش دیگری از این جلسه مجازی بود.


بخش سوم از برنامه این هفته محفل ادبی فیض، برگزاری کارگاه زبان شعر  بود. در این کارگاه علی داوودی در خصوص ویژگی های زبانی شعر معاصر نکاتی مطرح کرد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.


سمانه رحیمی از اعضای فعال محفل ادبی فیض شعری تقدیم به حضرت عبدالعظیم حسنی قرائت کرد.

در این جلسه مجازی شاعرانی از جمله علی محمد مودب، سید حکیم بینش، مرضیه فرمانی، مجتبی باقی، سمانه رحیمی، عزیز آذین فرد، محبوبه رهپیما، محمدعلی یوسفی، حمیده پارسافر، هادی جاهد، زهرامیریان و سعدیار شعر خواندند و کلیپ شعر خوانی اعضای کودک و نوجوان این محفل نیز منتشر شد.

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۳۶
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

1-عصر شعر با رویکرد همدلی و امید بخشی و تقدیر از کادر درمان 12 اسفند 98

2-جلسه فیض علی (ع) و فیض پدر همزمان با میلاد حضرت علی (ع) 19 اسفند98

3- بزرگداشت پروین اعتصامی بزرگ شاعره ی کتابدار  26 اسفند 98

4-محفل فیض میلاد آفتاب و دید و بازدید مجازی شاعران 11 فروردین 99

5- عصر شعر میلاد موعود (عج) و کارگاه نقد شعر 18 فروردین 99

6- جمع خوانی کتاب به متاسبت نیمه شعبان و آغاز هفته هنر انقلاب 20 فروردین 99

7- بزرگداشت عطار نیشابور و کارگاه فن شعر در سامانه آموزش آنلاین 24 فروردین ماه99

8-کارگاه نقد شعر 27 فروردین 99

9-جمع خوانی کتاب گنبد خورشید از سری منابع بخش کودک جشنواره رضوی 28 فروردین 99

10- بزرگداشت سعدی و گرامیداشت  استاد یاور همدانی و کارگاه فن شعر در سامانه آموزش آنلاین 1 اردیبهشت99

11-جمع خوانی کتاب نشانه ها از سری کتابهای جشنواره رضوی.

12-بزرگداشت عطار نیشابوری و گرامیداشت یاد قیصر امین پور.

13-جمع خوانی ابیاتی از شاهنامه در مدح امیرالمومنین (ع)

14-نشست ادبی رمضان در ادبیات ایران و سایر کشورهای پارسی زبان

15-گرامی داشت روز خلیج فارس و نشست ادبی تجلی جلوه های ایثار و بزرگواری حضرت خدیجه(س) در ادبیات فارسی

16-شب قدر و شهادت حصرت علی (ع)

17-بزرگداشت فردوسی و خیام نیشابوری

18- جمع خوانی کتاب "انیس کنج تنهایی"اشعار منتخب کنگره ملی شعر کتاب نهاد کتابخانه ها"

19- نشست ادبی از آزادسازی خرمشهر تا آزادسازی قدس 3 خرداد (لایو اینستاگام،آپارات و سایت نهاد کتابخانه ها)

20-جمع خوانی کتاب "بی بال پریدن" اثر قیصر امین پور

21- گرامیداشت روز مقاومت دزفول

22-شعر خوانی شاعران ایران و جهان در سالگرد رحلت امام خمینی

23-صحیح خوانی حافظ 5 جلسه

24- برگزاری پویش مجازی "شوق زیارت" در حاشیه جشنواره رضوی در فضای مجازی و اهدای هدایا به برگزیدگان پویش.

25-گرامیداشت پدر شعر انقلاب استاد " حمید سبزواری" و برگزاری کارگاه زبان شعر.19 خرداد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۹ ، ۱۰:۴۸
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

با حضور شاعران، نویسندگان و پژوهشگران ادبیات دفاع مقدس برگزار شد؛

نشست ادبی «از آزادسازی خرمشهر تا آزادسازی قدس» به صورت مجازی

نشست ادبی«از آزادسازی خرمشهر تا آزادسازی قدس»

نشست ادبی از آزادسازی خرمشهر تا آزادسازی قدس با شعرخوانی شاعران مطرح کشور و پارسی‌زبانان سایر کشورهای جهان توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، به مناسبت روز آزادسازی خرمشهر و تقارن آن با روز جهانی قدس و روز مقاومت دزفول، نشست ادبی با موضوع شعر دفاع مقدس و مقاومت، بررسی تاثیرگذاری شعر دفاع مقدس بر شعر فلسطین با شعرخوانی شاعران مطرح کشور و پارسی‌زبانان سایر کشورهای جهان توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برگزار شد.

در این نشست شاعران مطرحی چون مصطفی محدثی خراسانی و محمدرضا سنگری به همراه پژوهشگران و نویسندگان دفاع‌مقدس و پایداری به بررسی روند شکل‌گیری این نوع از ادبیات پرداختند. ارتباط مستقیم با صحن مسجد جامع خرمشهر، دزفول و میزبانی از شاعران مختلف از طریق مجازی و پخش کلیپ‌های مرتبط، بخش‌هایی از این نشست ادبی بود که به شکل زنده در صفحات مجازی پخش شد.

کاظم رستمی، شاعر و پژوهشگر که اجرای این نشست ادبی را برعهده داشت در آغاز نشست گفت: این اولین نشست از سلسله نشست‌های ادبی با محوریت شعر و ادبیات دفاع مقدس است که اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران آن را برنامه‌ریزی کرده است. امسال در آخرین روز ماه مبارک رمضان، اتفاقی مبارک افتاده و آن هم، تلاقی سوم خرداد با روز قدس است که معانی بسیار بلندی را به ذهن متبادر می‌کند.

رستمی با اشاره به هجمه‌ای که در دوران دفاع مقدس به هویت فرهنگی کشور شد، گفت: ملتی که مورد هجوم واقع شد، نور امید را زنده نگه داشت. جلال آل‌احمد در صحبت‌هایش گفته است کارهایی که امروز در ادبیات انجام می‌دهیم، تاثیرش را سال‌ها بعد در جامعه می‌بینیم. به نظر می‌رسد برعکس این حرف هم اتفاق می‌افتد. یعنی اتفاقاتی در جامعه می‌افتد که بعدها در شعر و ادبیات تجلی پیدا می‌کند.

در ادامه نشست کلیپ تصاویر خرمشهر با مرور جملاتی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از ایثارگران پخش شد.

ضرورت تعریف شعار و پرداختن به ارجمندی آن

محمدرضا سنگری در ادامه نشست ادبی از آزادسازی خرمشهر تا آزادسازی قدس گفت: دفاع مقدس در متن انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و خود به خود ویژگی‌های آن را داشت. انقلاب ما پیوند عمیقی با فرهنگ اسلام داشت و دلیل روشن آن را می‌توانیم در شعارها و ادبیات انقلاب ببینیم. بنابراین ادبیات دفاع مقدس را باید در طول ادبیات انقلاب اسلامی بدانیم و در هر زمینه‌ای که شعر پایداری سروده می‌شود، اجزایی از ادبیات انقلاب را در آن شاهد هستیم.

وی افزود:‌ به طور طبیعی وقتی جنگ اتفاق می‌افتد، نیاز اولیه این نیست که آدم‌ها به شکل اتوکشیده در جنگ شرکت کنند. به همین ترتیب در آغاز دفاع نباید انتظار شعر پخته داشته باشیم. اولین اتفاق در این زمان شکل گیری شعار است. شعار فشرده اندیشه است که به شکل آهنگین بیان می‌شود. اما هنوز ارجمندی شعار را درست تعریف نکرده‌ایم و به همین دلیل گاهی بعضی واژه‌ها بدنام تعبیر شده‌اند. شعار همیشه منفی تلقی شده در حالی که بخشی از هویت هر جریانی است. در کربلا هم نخستین حرف‌ها در شعار و بعد در رجز و شعرها دیده شد.

نسلی دوگانه که دوران طاغوت را پشت سر گذاشت و در انقلاب طلوع کرد

سنگری با اشاره به ویژگی‌های شعر دفاع مقدس تصریح کرد:‌ توفندگی، داغی و رنگ حماسه داشتن، از ویژگی‌های دیگر شعر دفاع مقدس است. در این دوران دو نسل شعری به راحتی کنار هم قرار گرفتند، نسلی دوگانه که هم دوره جاهلیت و طاغوت را دید و هم عصر بعد از آن را ادراک کرد. شاعرانی مثل مشفق کاشانی، محمود شاهرخی، حمید سبزواری و... نسلی بودند که شعر را پیش از انقلاب آغاز کرده بودند و با کاروان انقلاب همراه شدند. نسل نوشکفته شاعرانی مثل قیصر امین‌پور، سلمان هراتی و... بعدها با نسل پیشین همراه شدند. گاهی کاروانی از این افراد به جبهه می‌آمد. اگر بررسی کنیم می‌بینیم که شعر آغازین دفاع مقدس، گرم، تند و حماسی است. در این زمان در شعرها هنوز خبری از سوگ نیست و روح مرثیه‌سرایی را در آنها نمی‌بینیم.

سنگری با اشاره به فقدان ناامیدی در ادبیات دفاع مقدس گفت: در انبوه این همه رنج، ناامیدی دیده نمی‌شود. ادبیات ما، ادبیات امید است. آنها که ادبیات قبل از انقلاب اسلامی را تجربه کردند می‌دانند که در آن زمان، ادبیات یأس‌آلود بود. مرگ، زمستان، بن‌بست و تاریکی واژه‌های قالب بودند. اما مجموعه آثاری که بعد از انقلاب چاپ شدند حتی نام‌شان امیدبخش است، نام‌هایی مانند تنفس صبح، در کوچه آفتاب و...، این یعنی نسلی امیدوار علی رغم مخاطراتی که پیش رویش هست، به وجود آمده است.

 

تاثیر ادبیات دفاع مقدس بر ادبیات پایداری

دکتر محمد رضا سنگری در ادامه این نشست که به صورت زنده در فضای مجازی پخش شد، در پاسخ به این پرسش که آیا ادبیاتی که با عنوان ادبیات پایداری شکل گرفت با ادبیات مقاومت دنیا ارتباطی برقرار کرده است، گفت: اگر کسی ۵۰ سال قبل از انقلاب را بررسی کند، جریان دین ستیزانه را می‌بیند. آن زمان دین را افیون ملت‌ها و بازدارنده از حرکت معرفی می‌کردند. با وقوع انقلاب اسلامی و بعد از آن دفاع مقدس، همه دریافتند دین می‌تواند موتور حرکت جامعه باشد. دین، مبارزه و ایستادگی می‌آموزد و نقطه عطف آن آزادسازی خرمشهر است. هیچکس فکر نمی‌کرد با آن زمینه‌سازی‌ها و امکانات نظامی، امکان آزادسازی خرمشهر وجود داشته باشد. چنین مقاومتی که ریشه در دین داشت، برای جهان الگو شد.

وی افزود: در فلسطین، مبارزه قبلا مبتنی بر تفکرات مارکسیستی بود، اندیشه‌های چپ وجود داشت اما بعدا مسئله عوض شد. دفاع مقدس الگوهای تازه به دنیا داد؛ الگوی مقاومت. به این ترتیب این تاثیر در ادبیات هم بر جا ماند و در اشعار شاعران کشورها هم نمادها و الگوهای دینی حضور پیدا کرد.

سنگری تاکید کرد:‌ از آنجا که انقلاب ما مردمی بود، توجه به مردم در جریان ادبیات جامعه عرب قوی شد. مردم کم کم در شعر قرار گرفتند. جامعه‌ای روزی در جنگ ۶ روزه از اسرائیل شکست خورده بود، اما بعد جامعه کوچکتری در ۳۳ روز بر همین دشمن پیروز شد. ادبیات انقلاب و دفاع مقدس ما به مردم جهان، باور و ارزش و احساس توانمندی داد و به آنها گفت اگر قدم در این راه بگذارید پیروزید، این درس خرمشهر بود.

 

دریغ از فراموشی دفاع مقدس

سنگری در ادامه با اشاره به این هشدار که نسل‌ها در حال تغییر هستند و حافظه‌ها بسیاری از خاطرات دفاع مقدس را فراموش می‌کنند، تصریح کرد: زمانی که حافظه نسل‌ها در موضوع دفاع مقدس دچار فراموشی شود آن وقت ما جز اندوه و دریغ برای از یاد رفتن جنگ نخواهیم داشت. امروز اولین ژانر میدان‌دار ادبیات دفاع مقدس، خاطره است و بیشترین آثار هم در این حوزه خلق می‌شوند. هنوز وصیت‌نامه، میثاق‌نامه، سنگرنوشته‌ها و لباس‌نوشته‌ها باقی مانده و به آنها نپرداخته‌ایم. یک دهه دیگر برای این کار خیلی دیر است، هرچند که حالا هم دیر شده. امیدوارم این نشست زمینه‌ای باشد برای این که این دغدغه‌ها شنیده شوند.

با آغاز دفاع مقدس مفاهیمی چون مقاومت، ایثار، پایداری و از خودگذشتگی معنا پیدا کرد

در ادامه، مصطفی محدثی خراسانی در نشست ادبی از آزادسازی خرمشهر تا آزادسازی قدس با اشاره به روند شکل‌گیری جریان ادبی دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس سرنوشت انقلاب اسلامی را تغییر داد و مسیر را برای تداوم آن باز کرد. با آغاز دفاع مقدس به آرمان‌هایی دست پیدا کردیم که در ابتدای انقلاب شاید محدود به سرنگونی رژیم ستمشاهی بود اما با آغاز دفاع مقدس مفاهیمی چون مقاومت، ایثار، پایداری و از خودگذشتگی معنا پیدا کرد و این رخداد حماسی نسبتی تنگاتنگ با رخدادهای تاریخی به خصوص حماسه حسینی یافت.

وی با اشاره به روند شکل گیری شعر دفاع مقدس گفت:‌ شعر دفاع مقدس مسیر شعر انقلاب اسلامی را تغییر داد. هرچند هر دو هم‌مسیر هستند، اما دفاع مقدس باعث عمق بخشی و گسترش مفاهیم شد و همان ارزش‌ها که در این واقعه بزرگ بود، به شکل عمیق‌تری در شعر دفاع مقدس گسترش پیدا کرد.

محدثی خراسانی در ادامه با بررسی روند تغییرات ادبیات انقلاب و دفاع مقدس تصریح کرد: در سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز جوانان به عرصه شعر انقلاب پا نگذاشته بودند و هیجان اتفاقات، شعر را هم به سوی بیان شور و هیجان می‌برد. اما در سال‌های میانی دفاع‌مقدس، جوانانی که توانایی بیان شعر داشتند، پا به عرصه گذاشتند و اوج شعر انقلاب در سال‌های میانی دفاع مقدس رخ داد. به این ترتیب سایه شعر دفاع‌مقدس روی شعر انقلاب اسلامی افتاد.

محدثی خراسانی در ادامه افزود: نه فقط در آفرینش ادبیات، مردم نقش اساسی دارند، بلکه مخاطبان اصلی ادبیات هم همین مردم هستند.

نسل شاعران امروز همچنان پیوندشان را با دفاع مقدس حفظ کرده اند

وی در ادامه با اشاره به مسیری که شعر دفاع مقدس بعد از پایان جنگ طی کرده است، تاکید کرد: سیر تکاملی شعر را در اشعار شاعرانی مثل سید حسن حسینی می‌توان دید. فرهنگ شهادت و ایثار آنقدر عمیق در سطوح جامعه رسوخ کرده که امروزه جوانانی که حتی بعد از جنگ متولد شدند، همچنان پیوندشان با دفاع مقدس برقرار است. انرژی این حماسه آنقدر سرشار بوده که به آنها منتقل شده است و جوانانی که امروز شعر پایداری، مقاومت و اشعار مربوط به مدافعان حرم را می‌گویند از همان منظر ارزشی دفاع مقدس به این مفاهیم نگاه می‌کنند.

محدثی خراسانی با اشاره به اینکه جریان شعر دفاع مقدس که امروز به شعر پایداری و مقاومت تبدیل شده است بسیار امیدوار کننده است، افزود: آنچه تاکنون به دست آمده، بیش از آنکه حاصل تلاش برنامه‌ریزان فرهنگی باشد، حاصل تلاش، عشق و ایثار شاعران بوده است. در ادامه این مسیر با توجه به اینکه از سال‌های دفاع مقدس هم فاصله می‌گیریم، نیاز است که نهضت بزرگی در ثبت و ضبط ادبیات دفاع مقدس و ارزیابی‌ها و نظریه‌های پیرامون آن شکل بگیرد. همه به ضرورت این موضوع واقفند، اما نهاد و مجموعه‌ای باید راهبری این جریان را بر عهده بگیرد که فرصت تلف نشود.

 

شعر مقاومت مردم فلسطین همگام با مبارزات مردم است

در بخش دوم این نشست که با ارتباط مستقیم با مسجد جامع خرمشهر آغاز شد. محمد نبی‌زاده، مجری حاضر در صحن این مسجد گفت: اینجا جایی است که قلب ایرانیان در آن می‌تپد و در چنین روزی همه مردم به یاد آن هستند. امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا، مراسم‌های حضوری تعطیل است و برنامه‌ها به شکل مجازی برگزار می‌شود.

مهمان بخش دوم نشست، علی داوودی، شاعر و پژوهشگر بود. او در توضیح اینکه شعر ما، چه نسبتی با شعر فلسطین دارد، گفت: امام خمینی(ره) فرموده فلسطین پاره تن ماست، شعر ما هم چنین نسبتی با شعر فلسطین دارد. اساسا شعر، زبان عرب است. شعر بخشی از وجود جامعه عربی است. ضمن اینکه در جامعه فلسطین، شعر زبان رسانه است و خلا رسانه‌های دیگر مثل سینما را پر می‌کند. جایگاه شاعران در جامعه عربی صرفا شاعری نیست، آنها روشنفکر و پیشتاز جریان‌ها هستند. بنابراین هر وقت نام فلسطین را می‌شنویم، در کنار مبارزات مردم، یاد شعر فلسطین هم می‌افتیم.

داوودی با اشاره به اینکه شعر فلسطین، بخشی از شعر عرب است، اضافه کرد: درباره این شعر می‌توان گفت در کشورهایی که مشابهت فرهنگی دارند، جریان‌های ادبی هم به یکدیگر شبیه هستند. شعر فلسطین، حادثه‌ای نو در جامعه عربی است و آیینه تمام‌نمای تحولات محتوایی و فرمی در شعر عرب به حساب می‌آید.

داوودی  به سیر تغییرات شعر فلسطین اشاره کرد و گفت: در بیش از ۱۰۰ سال اخیر چند دوره کاملا مشخص در شعر فلسطین دیده می‌شود. در آغاز، شعرها کلاسیک با همان فضای مشخص این نوع شعر هستند. اما در دوره‌ای، شعر به مرحله فردی شدن و حضور انسانی شاعر می‌رسد و رومانتیسم را شاهد هستیم.

پخش کلیپ هایی در خصوص مرور جملات رهبر انقلاب با موضوع قدس و خرمشهر، شعر خوانی شاعران خارجی پارسی زبان با موضوع روز قدس، ارتباط مستقیم با شاعر متعهد خانم فریبا یوسفی و شعرخوانی ایشان با موضوع آزادی خرمشهر، ارتباط مستقیم با سعید عزیزی شاعر شعر خاطره انگیز «ممدی نبودی ببینی شهر آزاد گشته»، ارتباط مستقیم با دکتر کافی پیرامون شعر دفاع مقدس و شعر فلسطین و نیز پخش اولین اذان قرائت شده از مسجد جامع خرمشهر پس از آزادسازی، از دیگر بخشهای این نشست ادبی بود.

این نشست بصورت زنده از صفحه مجازی نهاد کتابخانه ها (Instagram.com/iranplir)، آپارات استان تهران (aparat.com/tehranpl) و پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور (iranpl.ir) پخش گردید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۹۹ ، ۰۸:۱۸
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

 

از نقالی خوانی تا رباعی سرایی؛

فردوسی و خیام میهمان محفل فیض

محفل ادبی فیض اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران 29اردیبهشت ماه بصورت غیرحضوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های استان تهران، در این محفل علاوه برچهره های شاخص ادبی، شاعران شناخته شده پارسی زبان سایر کشورها نیز حضور داشتند. در این محفل پیام ویدیویی دکتر غلامعلی حداد عادل به مناسبت روز بزرگداشت ادب فارسی و سخنان استاد علیرضا قزوه پیرامون گسترش زبان فارسی در شبه قاره هند منتشر شد.
جمع خوانی ابیاتی از شاهنامه فردوسی در مدح امیرالمومنین(ع) توسط اعضای محفل ادبی فیض و نقاله خوانی اعضای کودک و نوجوان و معرفی نسخ کهن و نسخ معتبر شاهنامه توسط علی داوودی، خوانش شعر تقدیم به حکیم فردوسی و خوانش ترجمه منظوم ادعیه ماه مبارک رمضان از بخش های دیگر بزرگداشت زبان فارسی بود.
شعرخوانی میلاد عرفان پور شاعر مطرح رباعی سرا آغازگر مبحث بزرگداشت خیام و رباعی در جلسه محفل ادبی فیض بود.

 

(ویدئوی شعرخوانی را از اینجا ببینید)


پس از آن نکاتی پیرامون رباعی و جایگاه جهانی خیام توسط دکتر علی داوودی مطرح شد و شاعر رباعی سرای گیلانی آقای بهرام مژدهی کتاب رباعیات خود با عنوان «یک دوم» را با خوانش رباعیاتی از این کتاب معرفی نمود.
در مبحث شعر کودک و نوجوان این هفته ی محفل ادبی فیض با حضور بابک نیک طلب به موضوع رباعی در شعر کودک و نوجوان و کتابهای شاخص شاهنامه برای کودکان و نوجوانان پرداخته شد.
پخش کلیپ شعرخوانی شاعران در آرامگاه خیام و افلاک نمای خیام بخش دیگری از محفل ادبی فیض در گرامیداشت این شاعر و دانشمند بزرگ و نیز بود، قرائت بخش هایی از کتاب"جلسه شعر" تالیف دکتر اسماعیل امینی پیرامون رباعی توسط نرگس بدشت از جمله بخش های متنوع محفل ادبی فیض بود.
از دیگر برنامه های این هفته محفل ادبی فیض می توان به خوانش اشعار پویش شوق زیارت در حاشیه جشنواره کتابخوانی رضوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و کارگاه صحیح خوانی غزلیات حافظ اشاره کرد.
 

چند رباعی از میلاد عرفان پور

خاموش شدم، سکوتم از غم می گفت
در من کسی از آنچه نگفتم می گفت
راز دل خود به اشک اگر می گفتم
این طفل زبان بسته به عالم می گفت

من کوهم و ماجرای عشقم کهن است
شاگرد دبستانی من کوهکن است
من سنگدلم یا تو؟ ببین ای دریا
این رود که پیوسته به تو، اشک من است

تلخ است که لبریز حقایق شده است
زرد است که با درد موافق شده است
عاشق نشدی وگرنه می فهمیدی ...
پاییز، بهاریست که عاشق شده است
 



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۹ ، ۰۹:۱۳
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور