محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

۶ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

دبیرکل نهاد در مراسم افتتاحیه «از تبار قلم» مطرح کرد؛

اهتمام ویژه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تکریم و حمایت از اهالی قلم

چهل و نهمین جلسه هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور - علیرضا مختارپور

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تشریح عمده‌ترین چالش‌های موجود در حوزه شعر، ادبیات و نشر در کشور گفت: نهاد بنا بر وظیفه ذاتی خود تلاش کرده بخشی از این کمبود ها را جبران کند و اجرای برنامه هایی چون «چهل قلم»، «راویان بالندگی»، «جایزه هدهد سفید» و «از تبار قلم» نمونه هایی از این گونه فعالیت‌ها بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، افتتاحیه سلسله مراسم تجلیل «از تبار قلم» که به تجلیل از نویسندگان بومی استان‌های تهران، البرز و کردستان اختصاص دارد، شنبه ۱۹ تیر ماه با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی، مریم عربلو، شاعر و کارشناس مجری، بهزاد کرم الهی دبیر محافل ادبی استان کردستان، خسرو عباسی دبیر محافل ادبی استان البرز و مدیران کل و جمعی از اهالی قلم این سه استان از طریق ارتباط ویدئویی برگزار شد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت روز قلم طی سخنانی گفت: از همه کسانی که در برنامه ریزی و اجرای این برنامه های تلاش می‌کنند تشکر می کنم؛ مخصوصا از اداره کل فرهنگی نهاد و معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی که اگر نبود همت و تلاش و پشت کار این عزیزان، هیچ کدام از این برنامه های شکل نمی‌گرفت. همچنین از برادران و خواهران عزیز که در ادارت کل استان‌ها در حال تلاش هستند، به خصوص استان تهران که میزبان برنامه افتتاحیه این طرح است، تشکر می‌کنم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه درباره اهمیت ادبیات و تکریم اهالی قلم گفت: درباره اهمیت ادبیات زیاد نباید صحبت کرد، چرا که امر پیچیده‌ و مبهمی نیست و بسیار واضح است. خوشبختانه کشور ما و  ملت ما  بهره‌مند از یکی از غنی ترین گنجینه‌های معرفتی، ادبی و فرهنگی  در جهان است و کمتر ملتی را سرغ داریم که اینقدر ذخایر فرهنگی و ادبی داشته باشد.

 

چالش‌های امروز پیش‌روی فعالان فرهنگی و ادبی

وی افزود: پس از پیروزی به نظر می‌رسید که اقتضائات ایجاب می‌کند که مسائل مربوط به اهل فرهنگ، اهل قلم و گسترش فرهنگ مکتوب با شدت و جدیت بیشتری دنبال شود. اما متاسفانه به دلایل مختلف از جمله همکاری برخی دستگاه‌های مسئول باعث شد که این آرزو و واجب فرهنگی به عرصه تحقق نرسد. امروز ما از یک طرف در شرایطی قرار داریم که نویسندگان، ناشران و شاعران بسیاری در کشور با مشکلات جدی مادی، تبلیغاتی، نشر و توزیع، تامین کاغذ و مواد اولیه روبه‌رو هستند و از ارائه آثار خوب خود به جامعه عاجز هستند و از طرف دیگر وضعیت اقتصاد نشر به حدی دچار نابسامانی شده که به جرات بتوان گفت که کمتر نویسنده و شاعری را می‌شناسیم که از طریق تولید و فروش آثار خود بتواند امرار معاش کند.

مختارپور درباره یکی دیگر از آسیب‌های حوزه نشر گفت: متاسفانه جریان های مخل و مضری هم به جریان نشر وارد شده اند؛ ناشرانی که صلاحیت لازم برای ورود به این عرصه را ندارند و صرفا با کپی، رونویسی و نشر مجدد بدون مجوز آثار نویسندگان در فضای مجازی، به دنبال کسب سود برای خودشان هستند، اقدامی که ضررهای قابل توجهی را متوجه نویسندگان، شاعران و ناشران واقعی می‌کند. از طرف دیگر می‌بینیم که آن همت لازم برای معرفی نویسندگان، شاعران و اهالی فرهنگ و ادب حقیقی و اصیل ما که بسیار نجیب هستند، متاسفانه وجود ندارد.

رویکرد ویژه نهاد در ارج نهادن به اهالی فرهنگ

علیرضا مختارپور با اشاره به اهتمام نهاد برای تکریم و حمایت از اهالی فرهنگ و ادب گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بنا بر وظیفه خود تلاش کرده بخشی از این کمبود ها را جبران کند و از سال‌های گذشته با اجرای برنامه هایی چون «چهل قلم»، «راویان بالندگی»، «حایزه هدهد سفید» و امروز با برنامه «از تبار قلم» در این جهت گام بردارد که طی این برنامه‌ها تلاش شده به تمامی نویسندگان حوزه های ادبی توجه و از مرکزگرایی پرهیز شود و نویسندگان، شاعران و اهالی ادب را از سراسر کشور معرفی کند، آنها را به کتابخانه‌ها بیاورد و از طریق ترویج آثار آنها به بازسازی چهره‌ شایسته این شخصیت‌های فرهنگی کشور کمک شود.

وی تصریح کرد: تصور می کنم که اگر سایر دستگاه های فرهنگی کشور که امکانات به مراتب بیشتری از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دارند پا پیش بگذارند و برای جبران این خلاءها همت کنند، می توانیم امید داشته باشیم که آینده فرهنگ، ادب و نشر این کشور بهتر از دیروز و امروزش باشد.

«از تبار قلم»؛ امکانی برای معرفی چهره‌های فعال ادبی نقاط مختلف کشور

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در این مراسم گفت: تشکر می کنم از عزیزانی که در برگزاری این برنامه به عنوان افتتاحیه این مجموعه برنامه ها همت کردند، برادرانم در اداره کل فرهنگی و سه استان تهران البرز و کردستان که آغاز این برنامه را بر عهده گرفتند؛ امیدوارم که به برکت نیت خالصی که عزیزان برای برگزاری این برنامه در دل دارند یعنی بالا بردن قدر فرهنگ و ارج نهاد به فعالان حوزه فرهنگ، خداوند بر ثمرات این حرکت بیفزاید آن هم در فضایی که با رکود جدی فعالیت های فرهنگی در کشور روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به فعالیت های ارزشمند محافل ادبی نهاد در توجه به اهالی فرهنگ و ادب کشور گفت: ان‌شالله در سال‌های آینده قضاوت خواهد شد که محافل ادبی نهاد در سالی که کرونا همه جنبه‌های فعالیت‌های فرهنگی را تحت تاثیر خود قرار داده بود، چه ثمرات و نتایجی در سراسر کشور داشته است.

رمضانی افزود: همین امروز شما شاهد هستید که این ظرفیت وجود دارد که از سه نقطه مختلف کشور جلسه‌ای برگزار شود و امکان معرفی و شناساندن اهالی قلم در اقصا نقاط کشور فراهم است که ان‌شالله این حرکت در روزهای آتی با معرفی سایر عزیزان در استان‌های مختلف ادامه خواهد داشت.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد تصریح کرد: شاید آنچه که در ابتدا در ذهن تداعی می شد آن بود که حرکت محافل ادبی نهاد صرفا به حوزه شعر و ادب محدود می‌شد، اما امروز محافل ادبی در نهاد به عنوان یک مجمع تخصصی زبان و ادبیات فارسی شناخته می‌شود و ما این رویکرد را برای آن قائل هستیم و امروز با برگزاری چنین برنامه هایی به سمت یک کار تخصصی زبان و ادبیات فارسی در این محافل شکل خواهیم رفت.

رمضانی یادآور شد: در جلساتی که به میزبانی محافل برگزار شده بارها عنوان کرده ام که ما در نهاد امید زیادی به مجموعه محافل ادبی بسته ایم و امیدواریم این محافل به عنوان یک شجره طیبه، پایدار و مانا هم در آینده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و هم در آینده فضای فرهنگی کشور برقرار باشد. جا دارد از شورای ادبی نهاد و دبیر محافل استانی که همراه ما در این مسیر هستند، تشکر کنم.

وی همچنین درباره نحوه انتخاب اهالی قلم برگزیده در استان‌های مختلف گفت: اساسا نگاه ما در این انتخاب ها و در این برگزیده شدن ها، شناساندن چهره‌های فعال در حوزه فرهنگ و ادب است و حتما در استان های مختلف نویسندگان و عزیزانی همسطح و هم‌وزن عزیزان معرفی شده وجوددارند. ولی ظرف برگزاری برنامه و تقدیر ها ظرف محدودی است و ان‌شالله این تقدیرها باعث نشور که فضای به غیر از فضای تقویت حوزه فرهنگ و ادب در کشور شکل بگیرد. این تقدیر به معنی معرفی و شناساندن و احترام گذاشتن به این جایگاه است. ان‌شالله در آینده از این ظرفیت برای شناساندن سایر چهره‌های فرهنگی و ادبی در استان‌ها استفاده خواهد شد.

نقش بی‌بدیل اصحاب فرهنگ در اتقاء فرهنگ جامعه

در ادامه این مراسم که به تقدیر از نویسندگان بومی استان تهران اختصاص داشت، محمد هادی ناصری طاهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ضمن خیر مقدم به اهالی قلم و همکاران نهاد در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور طی، سخنانی گفت: ایامی که پشت سر گذاشتیم ایام مرتبط و مزین به نام «قلم» بود و وظیفه داشتیم که در این ایام از خدمات و زحمات عزیزانی که در حوزه فرهنگ و ادب تلاش کرده‌اند تجلیل کنیم. به تعبیر بزرگان فرهنگ روح کالبد هر جامعه است و یکی از حوزه‌ها و شعب مهم فرهنگ هم حوزه کتاب است. بنابراین نقش اصحاب قلم در ارتقاء فرهنگ جامعه نیز نقشی بی بدیل است.

ناصری طاهری ادامه داد: اهل قلم هم در بین همه حوزه‌ها و رشته‌هایی که شاید آسایش و رفاه بیشتری را می‌توانست داشته باشد، زحمت و تلاش مجدانه حوزه فرهنگ را متقبل شدند و بواسطه همین نقش، ان‌شالله نامشان در سپهر فرهنگ و هنر کشور جاودان خواهد شد. ما در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران افتخار می کنیم که خدمتگزار اهالی قلم باشیم و اگر محدودیت‌های کرونایی نبود، حتما این برنامه را به شکل بهتر و با حضور بیشتر اهالی فرهنگ و ادب برگزار می کردیم.

ادامه این مراسم به معرفی و تقدیر از کلر ژوبرت نویسنده حوزه کودک و نوجوان، عباس خوش‌عمل، شاعر و فاطمه سادات میرعالی نویسنده حوزه دفاع مقدس به عنوان چهره‌های منتخب استان تهران در برنامه «از تبار قلم» اختصاص داشت.

کلر ژوبرت، در سخنان کوتاهی با تبریک روز قلم و ادبیات کودک و نوجوان و تقدیر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: با اینکه ادبیات کودک ایران سابقه کمتری نسبت به ادبیات فرانسه دارد، اما در حال طی کردن مسیر خوبی است. من از کودکی عاشق ادبیات، کتاب و نویسندگی بودم اما زمانی که ار فرانسه به ایران آمدم با کتاب‌های بسیار در حوزه نویسندگی کودک و نوجوان و همچنین کارگاه‌های آموزشی در این حوزه مواجه شدم و متوجه شدم که می‌توانم مهارت نویسندگی را بیاموزم. زمانی که مادر شدم شروع به نوشتن کردم و در کنار آن کار تصویرگری را هم پیش بردم.

گفتنی است عباس خوش عمل، روزنامه‌نگار و شاعر شناخته شده کشور به دلیل کسالت امکان حضور در این مراسم را پیدا نکردند و فاطمه سادات میرعالی نیز طی سخنانی به روند نگارش یکی از آثار خود با عنوان «حوض خون» پرداخت. همچنین در بخش دیگری از این برنامه نغمه مستشارنظامی، دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در ارتبطی ویدئویی، با تقدیر از رویکرد نهاد به ارج نهادن به اهالی قلم، به خوانش غزلی با موضوع «قلم» پرداخت.

توجه به آداب نویسندگی و بهره برداری از قلم

ادامه برنامه «از تبار قلم» در اولین روز برگزاری خود با برقراری ارتباط ویدئویی با استان کردستان ادامه یافت که طی آن محمد مخدومی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان طی سخنانی گفت: روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را تبریک عرض می کنم روزی که روز درگذشت مهدی آذر یزدی، نویسنده بزرگ حوزه کودک و نوجوان نیز بوده است. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به واقع در دوره اخیر مدیریتی خود خوش درخشید و امروز با افتخار اعلام می کنم که در استان کردستان در حوزه کودک و نوجوان کار بسیار بزرگی صورت گرفته است. اقدامی که برای آن باید از جناب آقای رمضانی تشکر کنم که یکی از بخش‌های کودک و نوجوان مجهز در منطقه غرب استان کردستان را به زودی در اختیار مردم این استان قرار خواهیم داد.

وی تاکید کرد: استفاده از قلم در نویسندگی آداب و اصولی دارد و هر قلم به دستی باید پیش از نوشتن آگاه باشد که نوشته او زمانی ارزشمند است که در خدمت گسترش آگاهی و رشد اخلاقی و معنوی انسان‌ها قرار بگیرد. خوشبختانه ما در استان کردستان نویسندگان بسیاری ئداریم که در این حوزه‌ها قلم می‌زنند و امروز در خدمت یکی از این نویسندگان مطرح به نام آقای زاهد ویسی هستیم.

لزوم توجه به حفظ نسخ خطی کردستان

زاهد ویسی، نویسنده منتخب استان کردستان در برنامه «از تبار قلم» طی سخنانی گفت: از برگزار کنندگان این برنامه تشکر می‌کنم. این نخستین حضور رسانه ای بنده است که با اصرار همکاران شما پا به این عرصه گذاشتم و امیدوارم موجب خیر و برکت شود و ضمن عبور از تعارفات مرسوم و متعارف به برنامه های اجرایی تر و کاربردی تری نیز منجر شود. فلسفه اشراق در فرهنگ اسلامی زائیده فرهنگ کردستان است؛ شیخ شهاب‌الدین سهروردی اهل کردستان بوده است. چقدر خوب می‌شود که توانمندی فرهنگی کردستان را توسعه داد تا این مکتب و مفسران آن بتوانند به جریان های فلسفی موجود در ایران و جهان کمک کنند.

وی ادامه داد: تصحیح نسخه های خطی کردستان از نکات مهمی است که متاسفانه امروز در حال خروج از کردستان و ایران هستند و در قبال چند دلار ناچیز آنها را به کشور های دیگر مانند کردستان عراق می برند. هیچ بعید نیست که در آینده‌ای نزدیک خانه‌های کردستان از وجود آثار خطی خالی شود و ما مجبور شویم که ما برای کارهای پژوهشی از کشور هایی مانند عراق نسخه کپی از آثار خودمان را درخواست کنیم که لازم است در این حوزه اقدامی صورت بگیرد.

ادامه این برنامه به تقدیر از زاهد ویسی به عنوان چهره منتخب استان کردستان در برنامه «از تبار قلم» اختصاص داشت.

تلاش برای قدردانی از همه فرهیختگان و فعالان فرهنگی استانی

ارتباط ویدئویی با استان البرز بخش دیگری از برنامه «از تبار قلم» بود که پیش از آن هادی آشتیانی، مدیرکل امور فرهنگی نهاد ضمن تشکر و قدردانی از همراهی همه دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم، گفت: امیدوارم نتایج خوب و موثری از این جلسات برای ارتقاء فرهنگ و ادب کشور حاصل شود. امیدوارم این جلسه که برای تجلیل از اهالی قلم به مناسبت روز قلم طراحی و اجرا شده، کمی از مسئولیتی که بر دوش ما وجود دارد برای تجلیل از اهالی قلم  که با عث ارتقاء سطح فرهنگ و ادب کشور شدند، به انجام رسانده باشد.

وی افزود: استان البرز به دلیل همجواری و نزدیکی در تهران دارای سرمایه‌های ارزشمندی است که امیدواریم بتوانیم در ادامه از زحمات همه اهالی فرهنگ و ادب این استان تقدیر کنیم و در جلساتی به صورت ماهانه و یا فصلی قدردان فرهیختگان استانی و شهرستانی باشیم. امروز در استان البرز شاهد تقدیر از یکی از شعرای حوزه کودک و نوجوان، سرکار خانم هاشم پور هستیم که ایشان به جهت حضور موفق خود در عرصه‌های ادبی و جشنواره‌ها شایسته تقدیر هستند.

مریم هاشم پور چهره برگزیده استان البرز در طرح «از تبار قلم» نیز در سخنانی گفت: تفاوتی که شعر کودک و نوجوان با شعر بزرگسال دارد این است که حوزه کودک بسیار سخت تر است و وظیفه سنگین تری دارد تا با جهانبینی کودک، زاویه دید او، دایره واژگان محدود تر پیام ویژه‌ای را منتقل کند. هرچه گروه سنی پایین تر می‌آید، کار سرایش شعر سخت تر و حساس تر می شود. امیدوارم که ما شاعران دنیای زیباتری برای بچه به وجود بیاورند.

ادامه این مراسم نیز به شعرخوانی مریم هاشم‌پور و پس از آن تقدیر از ایشان برای سال‌ها فعالیت در عرصه شعر کودک و نوجوان اخنصاص داشت.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۰۰ ، ۰۲:۳۷
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

16 /4/ 1400

با محوریت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران انجام می شود:

تجلیل از نویسندگان بومی استان‌ها در ویژه‌برنامه «از تبار قلم»

آیین تجلیل از نویسندگان بومی و معرفی آثار آنها در قالب ویژه‌برنامه «از تبار قلم» به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با محوریت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران،  با توجه به رویکرد نهاد در ارج نهادن به منزلت، قداست و حرمت قلم و صاحبان آن، همزمان با ایام شکل‌گیری محافل ادبی نهاد و گروه‌های موضوعی در یک سال گذشته و همچنین مناسبت‌هایی از جمله روز قلم و روز ادبیات کودک و نوجوان، ویژه‌برنامه تجلیل و قدردانی تعدادی از فرهنگ‌مداران این حوزه در استان‌های مختلف با عنوان «از تبار قلم» برگزار می‌شود. 

از جمله معیارهای انتخاب نویسندگان در این ویژه‌برنامه، دارا بودن شاخص‌هایی چون تعداد تالیفات ارزشمند و تاثیرگذار در حوزه موضوعی، دارا بودن ویژگی‌های برتر آثار منتشره از نویسندگان در ۵ سال گذشته، استقبال عمومی از تالیفات نویسنده و همچنین داشتن تناسب و ویژگی‌های لازم برای خرید و ارائه آثار در کتابخانه‌های عمومی استان است.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده در اجرای ویژه‌برنامه «از تبار قلم»، روزانه چهار استان اقدام به برگزاری مراسم مجازی تجلیل خواهند کرد که اولین مراسم روز شنبه ۱۹ تیرماه ساعت ۱۰:۳۰ با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، شورای ادبی نهاد و اهالی قلم به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی  استان تهران و مشارکت استان‌های البرز و کردستان برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند روزشنبه ساعت ۱۰:۳۰ از طریق نشانی ‌https://www.skyroom.online/ch/nahaad/mahafel در این برنامه شرکت کنند.

این ویژه‌برنامه همچنین به صورت زنده از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی (iranpl.ir)، آپارات (iranpl) و اینستاگرام (iranplir) نهاد پخش خواهد شد.

گفتنی است برگزاری ویژه‌برنامه «از تبار قلم» در ادامه رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در توجه به اهمیت و ارج‌گذاری به نویسندگان و اهالی فرهیخته دانش و نخبگان کشور به عنوان یکی از شاخص‌های اقتدار فرهنگی برگزار می‌شود. رویکردی که پیش از این با برگزاری برنامه‌هایی چون «چهل قلم» و «راویان بالندگی» مورد توجه این نهاد بوده است.

صفحات مرتبط

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۰۰ ، ۰۲:۳۵
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

18 /4/ 1400

به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد :

رونمایی از کتاب «همسفر قاصدک ها» و جمع خوانی کتاب زندگی امام رضا (ع) با حضور نویسنده اثر

به همت محفل ادبی جوانه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، ویژه برنامه روز ادبیات کودک و نوجوان با رونمایی از کتاب «همسفر قاصدک‌ها» به همراه جمع خوانی کتاب زندگی امام رضا علیه السلام ، از منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور نویسنده اثر برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان ویژه برنامه رونمایی از کتاب «همسفر قاصدک ها» با موضوع حاج احمد متوسلیان با حضور الهام نجمی شاعر اثر و  جمع‌خوانی کتاب «زندگی امام رضا علیه السلام»، از منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی؛  نوشته سید محمد مهاجرانی همراه با  گفتگوی ویژه با این نویسنده موفق در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به دبیری سمانه رحیمی برگزار شد.

 

 

سمانه رحیمی دبیر محفل ادبی جوانه های استان تهران، ضمن تبریک روز قلم و ادبیات ملی کودک و نوجوان اظهار کرد: محفل جوانه‌ها این افتخار را دارد که در آستانه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان پذیرای مهمانان عزیزی باشد و برنامه‌های متنوعی را اجرایی کند.

وی با اشاره به اینکه یک روز ویژه برای کودکان و نوجوانان دوست دار ادبیات نامگذاری شده و این گویای نقش مهم این قشر در آینده کشور است گفت: به یاد مرحوم مهدی آذر یزدی از نویسندگان خوب کشور که در حوزه کودک و نوجوانان آثار قابل توجهی داشتند،  یک روز به نام روز ملی ادبیات کودک و نوجوانان نامگذاری شده تا بیشتر به قشر کودک و نوجوان بپردازیم.

سیدمحمد مهاجرانی نیز در این محفل با بیان اینکه بیست سال است که در حوزه شعر کودک و نوجوان فعالیت دارم و این روزها نیز تمام ساعت عمرم را در زیرزمینی سپری می‌شود که از اذان صبح تا ساعت یک نصف شب مشغول قلم زدن برای کودکان و خردسالان عزیز هستم به معرفی آثارش پرداخت و گفت : در این مدت کتاب‌های شعر و قصه‌های زیادی نوشتم که یک کتابی در مورد امام رضا (ع) به نام (همراه با بهار) است که اشاره به سفرنامه امام هشتم از مدینه تا خراسان دارد.

وی با اشاره به دیگر کتابش به نام (امام مهربان) که آن نیز در مورد امام رضا (ع) به زبان شعر است که ویژگی حضرت و سبک زندگی ایشان به زبان شعر برای کودکان بیان شده است، خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای نیز به نام "پنج شاخه گل" در مورد حضرت معصومه (س) و نزدیک‌ترین خویشاوندان ایشان دارم.

مهاجرانی با اشاره به چاپ دیگر کتاب‌هایش با نام " زندگی و زیارت امام رضا (ع)" و "زیارت امام رضا (ع)" گفت: خوشبختانه دو مورد از کتاب هایم به عنوان آثار جشنواره رضوی انتخاب شده است.

جشنواره کتابخوانی رضوی فرصتی مناسب برای آشنایی کودکان با اهل بیت(ع)

وی با بیان اینکه هر جشنواره‌ای که با نام‌های مقدس همراه است قطعا یک فرصت و زمان خوبی است که مسئولان، دست‌اندرکاران و کودک و نوجوانان به کتاب‌های خاصی اقبال داشته باشند عنوان کرد: جشنواره رضوی مربوط به امام رضا (ع) و خویشاوندان ایشان است و فرصت خوبی برای آشنایی با اهل بیت (ع) فراهم می‌کند از این بزرگواران به مطالعه کتاب‌هایی بپردازیم افزود: از آنجا که این جشنواره هر سال برگزار می‌شود باید تدابیری اندیشیده شود که موضوع و کتاب و سوژه تکراری نداشته باشد تا شرکت‌کنندگان هر سال منتظر اتفاق نو باشند و انگیزه شرکت را داشته باشند.

مهاجرانی با تاکید به اینکه جشنواره رضوی به تولید آثار ارزشمند از لحاظ کمی و کیفی کمک کرده است، خاطرنشان کرد: امیدوارم شاهد تداوم چنین جشنواره‌هایی باشیم.  

وی با توصیه به خواندن کتاب‌های مختلف از سوی نویسندگان و شاعران افزود: باید دانش و اطلاعات علمی و ادبی خود را ارتقا داد. 

مهاجرانی با تاکید به اینکه نویسنده‌ای که اطلاعات چندانی نداشته باشد قطعا اثرماندگاری نخواهد داشت تصریح کرد: خوشبختانه کتاب‌های درسی ارزشمندی در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گرفته است که خواندن دقیق آنها به آگاهی و دانش افراد می‌افزاید، ضمن اینکه در کنار این کتابها می‌توان کتاب‌های مختلف نویسندگان را خواند و بر اطلاعات افزود.

حاج احمد متوسلیان الگویی ارزشمند برای کودکان و نوجوانان

الهام نجمی نویسنده کتاب "همسفر قاصدک‌ها" در ابتدای سخنانش از برگزار کنندگان این محفل ادبی جهت فراهم کردن فرصتی برای رونمایی این اثر تشکر کرد و به معرفی مختصر آن پرداخت و گفت: این کتاب در مورد شخصیت بزرگ حاج احمد متوسلیان موسس و فرمانده سپاه محمد رسول الله است که در تاریخ دفاع مقدس با رشادت‌ها و نبوغ خود نقش پررنگی در موفقیت‌های عملیات‌های جنگ مثل آزاد سازی پاوه، مریوان و حتی خرمشهر داشت که شاید بچه‌های امروزی شناخت چندان زیادی با این چهره ماندگار نداشته باشند.

 

وی حاج احمد متوسلیان را الگوی ارزشمندی برای کودکان و نیز بزرگسالان دانست و افزود: این افتخار نصیب بنده شد که با پیشنهاد نشر ۲۷ محمد رسول‌الله نگارش این کتاب را به‌عهده بگیرم، این اثر در ۵ قسمت سروده شده است. 

وی در ادامه سخنانش به معرفی اثر پرداخت و گفت :این کتاب از دوران فعالیت‌های قبل‌از انقلاب این شخصیت شروع شده و به فعالیت‌های وی در زمان جنگ و در جبهه‌های مریوان و پاوه و عملیات بیت‌المقدس و فتح‌المبین که باعث آزادسازی خرمشهر شد می پردازد و بعد از آن که با حمله اسرائیل به لبنان و سوریه مواجه شدیم به نگاه والای حاج احمد متوسلیان در این زمینه پرداخته است.

وی افزود: حاج‌احمد متوسلیان وقتی‌که دید که مردم این مناطق چقدر با مشکل روبرو هستند با اجازه امام به‌عنوان اولین مدافع حرم عازم این مناطق شد و متأسفانه در سوریه با دسیسه‌ای که دشمن پیش بینی کرده بود همراه با چند تن از رزمنده‌های دیگر اسیر شدند و هنوز اطلاعی از وضعیت زنده بودند یا شهید شدن این شخصیت در دسترس نیست و ما بهترین آرزوها را برای این شخصیت ماندنی کشورمان داریم.

سمانه رحیمی در ادامه به قرائت بخش‌هایی از این کتاب برای حضار در این محفل پرداخت و از همه شرکت‌کنندگان در این مراسم و برگزارکنندگان این محفل ادبی به‌ویژه علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که در این محفل حضور داشتند تقدیر و تشکر به عمل آورد.

 

در ادامه این محفل ادبی نصیبا مرادی دبیر محفل آهوانه نیز ضمن قدردانی از کتاب‌های خوب و مطالب مناسب که شرکت‌کنندگان در این محفل قرائت کردند، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم روزبه‌روز شاهد قلم‌زنی های بیشتر و قوی‌تری در حوزه کودک و نوجوان باشیم.

وی از برگزارکنندگان این محفل به‌جهت فراهم کردن شرایطی که کودکان و نوجوانان بتوانند با آثار گرانقدری که در این حوزه منتشر می‌شود آشنا بشوند گفت:  با توجه به کاستی هایی که شاید گاهی اوقات در این حوزه و برای این قشر کودک و نوجوان احساس می‌شود، برگزاری محافل اینچنینی امری ضروری و تاثیر گذار است. 

 گفتنی است در این مراسم چندتن از کودکان و نوجوانان به جمع‌خوانی کتاب زندگی امام رضا از منابع یازدهمین جشنواره رضوی پرداختند.

 

 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۰۰ ، ۰۲:۳۵
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

6 /4/ 1400

هفتم تیر برگزار می‌‎شود:

نشست کتابخوان تخصصی با موضوع «آثار تالیفی استاد شهید آیت الله دکتر بهشتی»

نشست کتابخوان تخصصی با موضوع «آثار تالیفی استاد شهید آیت الله دکتر بهشتی» به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران به مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی و شهدای هفتم تیر، آثار تالیف شده درباره شخصیت آن شهید بزرگوار با حضور اعضای کتابخانه های شهرستان‌های استان تهران و احمد فخاری مولف کتاب «بهشت در بهشتی» در فضای مجازی برگزار می شود.  

در این نشست 8 کتاب‌ به شرح زیر معرفی خواهند شد: ولایت رهبر، روحانیت، معرفی توسط زهرا مجیدی،  شهرستان پردیس/ شناخت اسلام، معرفی توسط منصوره مرادیان، شهر ری/ سرود یکتاپرستی، معرفی توسط فائقه خمیده از فیروزکوه/ شناخت از دیدگاه قرآن، معرفی توسط نفیسه اسدزاده از شهر قدس/ شناخت از دیدگاه فطرت معرفی توسط طاهره سیدی کتابخانه پارکشهر/ پیامبری از نگاه دیگران،معرفی توسط عذرا مرزوقی شهرستان شمیرانات/ بهشتی در بهشت معرفی توسط مولف کتاب احمد فخاری از شهرستان ورامین / پشت شیشه های مات، معرفی توسط محدثه جعفرخواه از کتابخانه پارکشهر

علاقه مندان به شرکت در این نشست می‌توانند دوشنبه هفتم تیر ۱۴۰۰ ساعت ۹:۳۰ صبح در فضای اسکای روم استان تهران به آدرس https://www.skyroom.online/ch/tehranplir/farhangi مراجعه نمایند.

صفحات مرتبط

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۰۰ ، ۰۲:۳۴
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

2 /4/ 1400

همزمان با ایام ولادت امام رضا (ع)؛

فراخوان یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی منتشر شد

فراخوان یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، با معرفی ۶ عنوان کتاب و بخش ویژه حضرت مهدی(عج)، در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد فرهنگی هنری بین المللی امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی، شناسایی و معرفی کتاب های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت(ع)، با اضافه شدن بخش ویژه حضرت مهدی(عج) برگزار می شود.

در یازدهمین دوره این جشنواره در کنار رشته های نقاشی، پویش کتابخوان، مسابقه چهارگزینه ای و داستانک نویسی، رشته های شعرسرایی، پویش «برای امام زمانم» و قصه گویی اضافه شده و برای جلب مشارکت بیش از پیش ناشران و کتابداران دو بخش حمایت از چاپ و انتشار منابع برتر و نیز مروجان فرهنگ رضوی در نظر گرفته شده است.

منابع معرفی شده در یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی

در فراخوان یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی ۶ عنوان کتاب در سه رده سنی «کودک»، «نوجوان» و «جوان و بزرگسال» معرفی شده است. در رده «کودک» (۴ تا ۱۲ سال، متولدین ۱۳۸۸-۱۳۹۶) کتاب‌های «زندگی امام رضا(ع)» اثر سید مهدی مهاجرانی از انشارات کتابک و «مجموعه ۱۴ معصوم: امام زمان(ع)» اثر زهرا عبدی از انتشارات جمکران معرفی شده است. کودکان علاقه مند می توانند در دو رشته نقاشی و پویش کتابخوان به ازای هر دو کتاب، شرکت کنند.

در رده سنی نوجوان (۱۳ تا ۱۷ سال، متولدین ۱۳۸۳-۱۳۸۷) کتاب های «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره امام رضا(ع) و زیارت ایشان» اثر غلامرضا حیدری ابهری از انتشارات به نشر و «ده قصه از امام زمان(عج)» اثر فریبا کلهر از انتشارات قدیانی، منابع یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی خواهد بود. نوجوانان می توانند در شش رشته نقاشی، پویش کتابخوان، مسابقه چهارگزینه ای، شعرسرایی، پویش برای امام زمانم و قصه گویی به ازای هر دو کتاب شرکت کنند.

همچنین «چشمه های بهشت: گزیده عیون اخبار الرضا(ع)» اثر محمد هادی زاهدی از انتشارات به نشر و «پرسش و پاسخ های دانشجویی: مهدویت (دوران ظهور)» اثر رحیم کارگر از انتشارات معارف، منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در رده سنی جوان بزرگسال (بالای ۱۸ سال) خواهد بود. بزرگسالان می توانند در شش رشته پویش کتابخوان، چهارگزینه‌ای، شعرسرایی، داستان کوتاه (داستانک، دل نوشته و متن ادبی)، تولید آثار هنری، قصه گویی شرکت کنند. همچنین کتابداران علاقه مند می توانند در بخش مروّجان فرهنگ رضوی و نیز نویسندگان و ناشران علاقه‌مند می توانند در بخش چاپ و انتشار شرکت کنند.

بخش های یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

این جشنواره در دو بخش «فردی» و «خانوادگی» در بستر الکترونیک برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه منابع مرتبط، به صورت فردی یا خانوادگی از طریق سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی به نشانی www.samakpl.ir در جشنواره شرکت کنند.

 در بخش «فردی» افراد علاقه‌مند می‌توانند متناسب با رده سنی خود ضمن مطالعه کتاب‌ها در هر یک از رشته های جشنواره شرکت کنند. در بخش «خانوادگی» نیز اعضای خانواده‌ می‌توانند متناسب با رده سنی خود با مطالعه کتاب ها، به بخش خانوادگی سایت مراجعه کرده و در هر یک از رشته های مسابقه شرکت کنند.

شرکت کنندگان در مسابقه تنها می توانند در یکی از قالب‌های فردی و خانوادگی شرکت کنند. همچنین شرکت کنندگان بخش خانوادگی دو بار وارد مرحله قرعه‌کشی خواهند شد.

شرایط و مقررات شرکت در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

راهنمای شرکت در رشته نقاشی

مسابقه‌ نقاشی در رده سنی کودک و نوجوان منوط به خواندن و ترسیم تصویر متناسب با مفاهیم موجود در کتاب با ذکر نام کتاب و عنوان داستان مورد نظر است. هر فرد می‌تواند به ازای هر کتاب در رده سنی خود، دو نقاشی ارسال کند. علاقه‌مندان برای شرکت در این بخش می‌توانند بر روی صفحه A۴ نقاشی‌های خود را کشیده و تصویر با کیفیت نقاشی را به صورت تمام صفحه در سایت جشنواره بارگذاری کنند. شرکت کنندگان باید مشخصات خود شامل: نام و نام خانوادگی، سال تولد، نام کتاب و عنوان داستان، در یک سانتی متری بالای صفحه (به طوری که به نقاشی خللی وارد نشود) خوانا و دقیق ذکر کنند. ترسیم نقاشی با هر سبکی و استفاده از تمامی ابزار نقاشی (مدادرنگی، آبرنگ، مداد شمعی، گواش و زغال و ...) آزاد است اما نقاشی ارسالی بایستی به صورت فردی بدون دخالت افراد دیگر ترسیم شود. در انتخاب نقاشی‌های برتر اولویت با آثاری است که مشابه تصاویر کتاب نباشد. گروه سنی کودک در دو بخش  ۴ تا ۷ سال و  ۸ تا ۱۲ سال به صورت مجزا داوری و تقدیر می‌شوند.

راهنمای شرکت در پویش کتابخوانی

شرکت کنندگان (گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال) فیلم‌های معرفی و خوانش بخش‌های جذاب کتاب (از منابع جشنواره در رده سنی خود) را می توانند در قالب پویش کتابخوانی و به صورت فردی ارسال کنند. هر فرد می‌تواند به ازای هر کتاب در رده سنی خود، یک ویدئو ارسال کند. در هنگام ضبط فایل‌های ویدئویی هر شرکت کننده بایستی ابتدا نام و نام خانوادگی خود و نام کتاب و داستان یا صفحه مربوطه را ذکر کند. فیلم‌های ارسالی باید به صورت افقی ضبط و حداکثر در ۵ دقیقه با حجم ۱۰۰ مگابایت در سایت جشنواره بارگذاری شود. گروه سنی کودک در دو بخش ۴ تا ۷ سال و  ۸ تا ۱۲ سال به صورت مجزا داوری و تقدیر می‌شوند.

راهنمای شرکت در مسابقه چهارگزینه ای

شرکت کنندگان (گروه‌های سنی نوجوان و بزرگسال) می‌توانند با انتخاب و مطالعه منابع جشنواره متناسب با رده سنی خود در این رشته شرکت کنند. هر فرد می‌تواند به ازای هر کتاب در رده سنی خود، در یک مسابقه چهارگزینه‌ای شرکت کند.

 

راهنمای شرکت در رشته شعرسرایی

علاقه‌مندان (گروه‌های سنی نوجوان و بزرگسال) برای شرکت در این بخش می‌توانند پس از مطالعه منابع متناسب با رده سنی خود، سروده‌های خود را (برگرفته از محتوای منابع) در سایت بارگذاری کنند. هر فرد می‌تواند به ازای هر کتاب در رده سنی خود، یک شعر ارسال کند. اشعار به زبان یا گویش محلی نیز پذیرفته می‌شود.

 

راهنمای شرکت در پویش «برای امام زمانم»

در صورتی‌ که مطالعه کتابی با موضوع مهدویت از منابع آزاد (منابع جشنواره در گروه های سنی مختلف و منابع دیگر مرتبط با موضوع) در نوجوانان انگیزه و رویکردی جدید ایجاد کرده که صفت یا عمل نیکویی به دنبال داشته، می‌توانند به منظور شرکت در این پویش فیلمی تحت عنوان «من برای تعجیل در فرج امام زمانم این‌گونه عمل کردم» از خود تهیه کرده و آن را در صفحه اینستاگرام با هشتگ #پویش_برای_امام_زمانم منتشر، سپس آدرس صفحه به همراه کلیپ مورد نظر را در سایت جشنواره بارگذاری کنند. فیلم‌های ارسالی باید به صورت افقی، حداکثر در ۵ دقیقه با حجم ۱۰۰ مگابایت ضبط و در سایت جشنواره بارگذاری شود. شرکت کنندگان هنگام ضبط فایل‌های ویدئویی باید ابتدا خود را معرفی کنند، نام کتاب، داستان یا صفحه مربوطه را بیان و همچنین در خصوص فعالیت مورد نظر را توضیح دهند. شرکت‌کنندگان می‌توانند پس از بارگذاری پویش در فضای مجازی با هشتگ‌های مربوطه به ترتیب اولویت (#برای_امام_زمانم، #جشنواره_کتابخوانی_رضوی، #نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور) لینک اثر به همراه کلیپ را در سایت جشنواره بارگذاری کنند.  انتشار این پویش با هشتگ خاص و منشن کردن صفحه نهاد (@iranplir) در اولویت داوری و امتیازدهی هستند.

 

راهنمای شرکت در رشته داستان کوتاه (داستانک)، دل نوشته و متن ادبی

علاقه‌مندان شرکت در این بخش (گروه سنی بزرگسال) با توجه به منابع جشنواره در رده سنی خود می‌توانند از محتوای کتاب‌ها، احادیث، آیات و ... به نگارش داستانی کوتاه، دل نوشته و یا متن ادبی پرداخته و آن را با ذکر شماره صفحه کتاب و عنوان داستان در سایت بارگذاری کنند. هر فرد می‌تواند به ازای هر کتاب در رده سنی خود، یک متن ارسال کند. داستان‌های کوتاه باید حداکثر ۱۰۰۰ کلمه باشد.

 

راهنمای شرکت در رشته قصه گویی

علاقه‌مندان شرکت در این بخش (رده سنی نوجوان و بزرگسال) می‌توانند در موضوعات جشنواره (حضرت امام رضا(ع) و حضرت مهدی(عج)) و از منابع آزاد (منابع جشنواره در گروه های سنی مختلف و منابع دیگر مرتبط با موضوع) با ارسال قصه متناسب با رده سنی کودک و نوجوان و بارگذاری آن در سایت در این بخش شرکت کنند. هر فرد می‌تواند به ازای هر موضوع، یک قصه ارسال کند. قصه گویی می تواند همراه با اجرای نمایش خلاق باشد. شرکت کنندگان می‌بایست قصه‌گویی خود را در قالب فیلم موبایلی به صورت افقی حداکثر ۵ دقیقه با حجم ۱۰۰ مگابایت ضبط کرده و آن‌ را ارسال کنند و در ابتدای ضبط فیلم خود را معرفی و عنوان و مشخصات کتاب را ذکر کنند.

 

راهنمای شرکت در رشته تولید آثار هنری

علاقه‌مندان شرکت در این بخش می‌توانند در موضوعات جشنواره (حضرت امام رضا(ع) و حضرت مهدی(عج)) و از منابع آزاد (منابع جشنواره در گروه های سنی مختلف و منابع مرتبط با موضوع) در قالب تولید آثار هنری خود (کتاب محور) مانند موشن‌گرافی، کلیپ، فیلم کوتاه، انیمیشن، پوستر و خط نوشته و ...  و بارگذاری آن در سایت، در این بخش شرکت کنند. هر فرد می‌تواند به ازای هر موضوع، سه اثر ارسال کند. شرکت در این قالب به دو صورت ارسال فایل عکس و فیلم امکان پذیر است. شرکت کنندگان می‌بایست آثار خود را به صورت فایل‌های عکس و فیلم با حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال کنند و دبیرخانه جشنواره حق استفاده از آثار در رسانه‌های مکتوب و چاپی و اطلاع رسانی، فضاهای مجازی و تبلیغات فرهنگی و ... را با ذکر نام هنرمند و نیز حق دخل تصرف را خواهد داشت. آثار ارسالی نباید تکراری بوده و برگزیده جشنواره‌های دیگر شده باشد. تمام حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

 

راهنمای شرکت در بخش حمایت از چاپ و انتشار منابع برتر ( ویژه ناشران)

ناشرانی که منابع فاخر و جدید (چاپ نشده) در گروه های سنی مختلف در موضوعات امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت احمد بن موسی(ع) در اختیار دارند، می توانند فایل pdf و یا ماکت کتاب مورد نظر را در سایت بارگذاری کنند. کتاب‌های برتر پس از انجام داوری و تائید کارگروه تخصصی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای خرید و یا استفاده در جشنواره‌های کتاب‌خوانی مورد حمایت قرار می گیرند.

 

راهنمای شرکت در رشته مروجان فرهنگ رضوی (ویژه کتابداران)

کتابداران به عنوان مروّجان فرهنگ رضوی می‌توانند با بارگذاری هرگونه اقدام انجام شده در خصوص تبلیغ و ترویج جشنواره، در فضاهای در اختیار اعم از گروه، کانال و صفحات مجازی (ایجاد صفحه مختص به جشنواره)، در این بخش شرکت کرده و لینک و آدرس مربوطه را در سامانه سماک بارگذاری کنند. این رشته همه فعالیت‌های پیرامون تبلیغ و ترویج جشنواره اعم از جلب مشارکت، انعکاس بیشتر جشنواره در فضای مجازی، معرفی منابع و خوانش بخش‌های مختلف از کتاب، انجام فعالیت‌هایی نظیر: قصه‌گویی، نمایشنامه‌خوانی، پویش کتابخوان، نقاشی و ...، فعالیت‌های جمعی کتابداران در شناساندن جشنواره بین عموم مردم، همراهی کتابداران در نحوه اجرای جشنواره در کتابخانه و شهرستان و استان خود و ... را در بر می‌گیرد.

صفحات بر اساس کیفیت و خلاقیت پست، تنوع فعالیت، دیده شدن و مورد پسند قرار گرفتن از طرف بازدیدکنندگان و ... ارزیابی و داوری می شوند. شرکت کنندگان می بایست فعالیت‌های خود را به ترتیب اولویت با هشتگ های #مروجان_فرهنگ_رضوی، #جشنواره_کتابخوانی_رضوی، #کتابدار_رضوی و #نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور در فضاهای مجازی منتشر کنند. انتشار این پویش با هشتگ خاص و منشن کردن صفحه نهاد (@iranplir) در اولویت داوری و امتیازدهی است.

 

تقدیر از برگزیدگان در سطح ملی

برگزیدگان یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دو سطح «ملی» و «شهرستانی» معرفی و تقدیر می شوند. جزئیات مربوط به جوایز در اسرع وقت اطلاع رسانی خواهد شد.

 

مهلت شرکت در جشنواره

علاقه‌مندان به شرکت در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۱ آبان ۱۴۰۰ فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. 

علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل منابع به آدرس‌ www.samakpl.ir مراجعه و یا به منظور دریافت امانی – فیزیکی کتاب‌های جشنواره به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند.

نشانی دبیرخانه

تهران، بلوار کشاورز، تقاطع فلسطین، خیابان شهید کبکانیان، خیابان شهید طباطبایی‌رفیعی، نبش کوچه شهید نوری (کامبیز)، پلاک ۱۸، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، اداره‌کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی.

شماره‌ی تماس: ۸۸۹۵۱۴۹۳      

رایانامه: samak@iranpl.ir

درگاه الکترونیکی:www.samakpl.ir      

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۰۰ ، ۰۲:۳۳
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

16 /4/ 1400

در افتتاح 6 محفل ادبی رخ داد؛

از اولین محفل ادبی « نابینایان» در کشور تا شاعرانی بر «چکاد» فرهنگ غنی ایران

همزمان با روز قلم، 6 محفل ادبی تخصصی در کتابخانه های استان تهران افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، هم‌زمان با بزرگداشت روز قلم، 6 محفل ادبی جدید با رویکردی تخصصی در کتابخانه‌های عمومی استان تهران به همراه شعر خوانی شاعران مطرح کشور از طریق ویدئوکنفرانس و در فضای اسکای روم بصورت زنده پخش شد. 

«غزل سپید» نخستین انجمن ادبی ویژه نابینایان در سطح استان و کشور


دکتر بهروز افروز مدیرمحفل ادبی «غزل سپید» در کتابخانه مرکزی پارکشهر در این مراسم گفت: فعالیت ها و رویکرد محفل ادبی غزل سپید به دلیل اینکه جامعه هدف آن با دیگر محافل متفاوت است، قدری فرق خواهد داشت.  شاید از لحاظ کمیت، تعداد اعضای این محفل ادبی به پای سایر محافل ادبی در سطح استان نرسد و علت آن نیز به دلیل جامعه محدود عزیزان نابینا و کم بینا است اما ما به لحاظ کیفیت تلاش خواهیم کرد هم استعدادها را شناسایی کنیم و هم از استعدادهای شکوفاشده حمایت کنیم.
دکتر افروز تصریح کرد: ما نخستین انجمن ادبی ویژه نابینایان در سطح استان و کشور هستیم و تاکنون انجمن ادبی برای نابینایان به صورت تخصصی راه اندازی نشده است و این فرصت با عنایت مدیران نهاد کتابخانه های استان تهران فراهم شده است. ما تلاش می کنیم که بچه های نابینا را با شاعران و نویسندگان بینا آشنا سازیم و پای جامعه نابینا را به جامعه بینا باز کنیم تا بچه ها علاوه بر اینکه همدیگر را می شناسند از تجربه زیسته همدیگر مطلع شده و موجب رنگ و بوی تازه تری در اشعار آنان شود.
دبیر محفل ادبی «غزل سپید» در پایان اظهار داشت: باید از نگاه اغراق آمیز و ترحم آمیز نسبت به جامعه نابینایان پرهیز شود تا شاهد فضای واقع بینانه در این محفل باشیم.

معرفی آثار کودک و نوجوان مغفول مانده است

 

در این مراسم بابک نیک طلب دبیرمحفل ادبی «علامه دهخدا» گفت : با توجه به مخاطب متنوعی که کتابخانه های عمومی در اختیار دارند ما می توانید کارهای بزرگی را انجام دهیم و با توجه به اینکه بخش عمده ای از نویسندگان و شاعران در حوزه کودکان و نوجوانان فعال هستند، تا کنون برای معرفی این آثار کار عمده ای انجام نشده است بنابراین ما برای قدم اول، بحث نقد و بررسی آثار شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان را ایجاد خواهیم کرد و امیدواریم دوستان ما در شرق تهران و کتابخانه علامه دهخدا از این نشست های ادبی استقبال کنند تا ما بتوانیم دیگر رشته های ادبی را هم راه اندازی کنیم.

 


نصیبا مرادی نیز که دبیر محفل ادبی «آهوانه» در کتابخانه شهدای نیروی زمینی است، در این مراسم گفت: امیدوارم قدم های بزرگی برای این محفل ادبی در جذب استعدادهای جوان برداریم به گونه ای که هر لحظه شاهد اتفاقات بزرگی در زمینه شعر رضوی و سایر موضوعات ادبی باشیم.
وی سپس شعری با موضوع امام رضا(ع) قرائت کرد.

«فردوسی» بر «چکاد» شعر ایران 


در بخش دیگر مراسم دکتر معصومه سادات میر جعفری دبیرمحفل ادبی «چکاد» گفت: این محفل ادبی با هدف گسترش فرهنگ و زبان فارسی مخصوصا توجه جدی به اشعارحکیم فردوسی راه اندازی خواهد شد. این درحالی است که چکاد به معنای نوک قله است و علت اینکه این محفل را به این اسم نام گذاری کردیم این است که هم فردوسی و هم دیگر شاعران بزرگ کشور ما در قله شعر ایران درخشان هستند.
وی ادامه داد: بسیار خرسندیم که کشور ما شاعری همچون فردوسی دارد که با زبان زیبا داستانهای بسیار هنرمندانه ای را خلق کرده است  و چه خوب است که نوجوانان ما از این داستانها بهره مند شده و با تاریخ کشور آشنا شوند تا به راز فرهنگ غنی کشور پی ببرند.
به گفته میرجعفری ، تاهنگامی که ما تاریخ خود را نشناسیم متاسفانه کتابهایی نشر  پیدا خواهند کرد که مطابقتی با فرهنگ و هنر کشور ما نخواهند داشت.
وی ادامه داد: رویکرد ما در این محفل ادبی آموزشی است و آموزش ما به شیوه کلاسیک خواهد بود و تک تک ابیات فردوسی در این محفل خوانده خواهد شد و تکیه ما در این زمینه نیز بر صحیح خوانی و روایت صحیح شاهنامه خواهد بود.
سمیه رسولی دبیرمحفل ادبی «توحید» در کتابخانه شهرک توحید، هم در سخنان کوتاهی از شناسایی استعداد های شعر خوانی در این محفل خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تمام شدن کرونا، بار دیگر، برنامه های این محفل ادبی به صورت تخصصی در حوزه کودک و نوجوانان از سر گرفته شود تا آثار خوب بچه های این انجمن به دیگر علاقه مندان ارائه شود. 

فرهنگ غنی ایران، میراث قرن ها زیست شاعران و خردمندان


مصطفی محدثی خراسانی دیگر سخنران این مراسم بود که اظهار داشت: میراث قرن ها زیست شاعران و خردمندان با مردم ایران، تبدیل شدن این سرزمین به فرهنگ غنی کشور است و این شاعران برجسته، ارمغانی در قالب این فرهنگ فاخر در طول تاریخ برای ما ایرانی ها داشته اند.

وی با بیان اینکه این قلم است که فرهنگ سازی می کند گفت: من از تلاش های دلسوزانه ای که در سالهای اخیر در حوزه کتاب و کتابخانه از سوی مسئولین کتابخانه های عمومی انجام شده است تشکر می کنم

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۰۰ ، ۰۲:۳۱
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور