محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۹ ، ۱۸:۰۸
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

با پایان زمان ارسال آثار اعلام شد؛

ارسال بیش از ۱۴ هزار بیت به پویش «اقتراح ماسک»/ معرفی برگزیدگان پس از ایام عزاداری ماه محرم

نغمه مستشارنظامی.jpg

نغمه مستشار نظامی دبیر پویش «اقتراح ماسک» با اشاره به استقبال گسترده علاقه‌مندان و همچنین استادان حوزه شعر و ادب کشور از این پویش و ارسال بیش از ۱۴ هزار بیت به این پویش، از معرفی و تقدیر از آثار و شاعران برگزیده پس از ایام عزاداری ماه محرم خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پویش ادبی «اقتراح ماسک» که به همت محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با هدف ترویج فرهنگ استفاده از ماسک برای حمایت از کادر درمان و همچنین کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا راه اندازی شد، با استقبال گسترده شاعران و علاقه‌مندان به شعر و ادب و با هشتگ #اقتراح_ماسک به یکی از پویش‌های پربازدید فضای مجازی در این روزها تبدیل شده است.

نغمه مستشار نظامی، دبیر پویش «اقتراح ماسک» در این باره گفت: محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از حدود یک ماه گذشته با دعوت از شاعران و اهالی ادب سراسر کشور به «اقتراح» و بهره‌مندی از ابیات معروف بزرگان ادب فارسی برای سرایش تک بیت با کلید واژۀ «ماسک» دعوت کرد. در این پویش از شاعران و علاقه‌مندان به این حوزه خواسته شده بود برای اثرگذاری بیشتر، ابیات را به زبان طنز (طنز عفیف) بسرایند، و در نهایت شعر خود را با هشتگ #اقتراح_ماسک منتشر کنند.

وی با اشاره به استقبال گسترده از این پویش افزود: «اقتراح» به معنی سنجش ذوق و قریحه ادبی شاعران است و در همه محافل ادبی اصیل اقتراح وجود داشت؛ به طوری که آثار بسیاری از شاعران نامی فارسی زبان بر اساس یک موضوع و داستان مطروحه سروده شده اند. خوشبختانه این دعوت محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به اقتراح با استقبالی فراتر از انتظار ما همراه شد و در کنار شاعران علاقه‌مند در سراسر کشور، بسیاری از استادان شعر و ادب، چهره های ادبی و حتی چهره های طنز کشور از این پویش استقبال کردند.

مستشارنظامی درباره هدف راه‌اندازی این پویش گفت: با توجه به اهتمام مسئولان و تأکید آنها برای استفاده از ماسک به عنوان بهترین راه شناخته شده برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، هدف ما این بود که سرایش و انتشار ابیاتی از شاعران بزرگ با چاشنی طنز و کلید واژه «ماسک» انگیزه ای شود و مردم را به استفاده از ماسک ترغیب کند که خوشبختانه هم توسط استادان و هم توسط کتابداران و شاعران با #اقتراح_ماسک به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر و دست به دست شد.

دبیر پویش «اقتراح ماسک» با اشاره به دریافت بیش از ۱۴ هزار بیت در این پویش گفت: آثار بسیار درخوری در این پویش سروده و منتشر  شده که البته برخی از این ابیات دارای اشکالات وزنی و برخی غیر منطبق با حال و هوای طنزگونه این پویش بودند و برخی نیز به لحاظ محتوایی همسو با هدف راه‌اندازی این پویش نبودند که به ناچار در میان آثار مورد نظر ما جایی نداشتند و حذف شدند. بر این اساس از این ۱۴ هزار بیت حدود ۸ هزار بیت خوب، سالم و هدفمند بر اساس معیارهای پویش استخراج شد که از این تعداد چیزی حدود ۵۰۰ بیت آن توسط شاعران مطرح کشور سروده شده است.

وی با اعلام پایان فعالیت این پویش گفت: با توجه به فضای طنزگونه این پویش و نظر به نزدیک شدن به ایام عزاداری ماه محرم این پویش در ۲۴ مرداد ماه پایان یافت. اگرچه ما بنا داشتیم از تعدادی از آثار برگزیده در این پویش تقدیر کنیم، اما استقبال گسترده از این پویش ما را در تقدیر از برگزیدگان و انتشار آثار آنها در قالب کتاب مصمم تر کرد. به این منظور معرفی و تقدیر از آثار و شاعران برگزیده پس از ایام عزاداری ماه محرم انجام خواهد شد.

دبیر پویش «اقتراح ماسک» تأکید کرد: هدف ما از این پویش سرایش صرف ابیات نبوده، بلکه این پویش هدفمحور به دنبال تأثیرگذاری در جامعه برای استفاده از ماسک از طریق شعر و زبان طنز بوده، بر این اساس از محافل ادبی کشور درخواست کردیم با ابتکار خودشان این اشعار و ابیات را در جهت ترویج فرهنگ استفاده از ماسک در دسترس عموم و در معرض دید همگان قرار دهند.

مستشارنظامی همچنین با اشاره به نزدیک شدن به بزرگداشت ابن سینا و روز پزشک، ضمن تقدیر از زحمات کادر درمان گفت: وقتی مقام معظم رهبری شخصا به استفاده از ماسک اهتمام دارند و این موضوع را گامی در جهت احترام به کادر درمان تلقی می‌کنند، بر همه ما فرض است که در هر جایگاهی که قرار داریم در این زمینه قدم برداریم و تا ریشه کن شدن این ویروس در کنار کادر درمان باشیم.

وی افزود: امیدوار هستیم که پویش «اقتراح ماسک» توانسته باشد با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زبان شعر و ویژگی‌های زبان طنز، باری از دوش کادر درمان و پزشکان محترمی که در این ایام در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، بردارد. از آنجا که همیشه این قلم‌ها بودند که در فرهنگ سازی موثر عمل کرده اند، ان‌شاءالله ما اهل قلم تا پایان بحران کرونا دوشادوش کادر درمان از این عزیزان و بزرگواران حمایت می کنیم و امیدواریم استفاده از ماسک در مقابله با این ویروس نهادینه شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۹ ، ۱۷:۴۵
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

به همت محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛

پویش ادبی اقتراح ماسک راه اندازی شد

اقتراح ماسک

پویش ادبی اقتراح ماسک به همت محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با هدف ترویج فرهنگ استفاده از ماسک برای حمایت از کادر درمان و کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پویش ادبی اقتراح ماسک به همت محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و با هدف ترویج فرهنگ استفاده از ماسک برای حمایت از کادر درمان و کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، راه اندازی شد.

محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از شاعران و اهالی ادب سراسر کشور دعوت می‌کند با اقتراح و سرایش تک بیت با کلید واژۀ «ماسک» در بسیج همگانی برای رعایت توصیه‌های بهداشتی در مقابله با کرونا همراه شوند.

شاعران می‌توانند برای اثرگذاری بیشتر، ابیات را به زبان طنز (طنز عفیف) بسرایند، از ابیات معروف بزرگان ادب فارسی بهره‌مند شوند و در نهایت شعر خود را با هشتگ #اقتراح_ماسک منتشر کنند.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۹ ، ۰۷:۲۳
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

محمدعلی مجاهدی عنوان کرد؛

کتابخانه‌های عمومی پایگاه و زادگاه محافل ادبی هستند

محمدعلی مجاهدی

محمدعلی مجاهدی از شاعران پیشکسوت شعر آیینی با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای راه‌اندازی محافل شعری با محوریت کتابخانه‌های عمومی، گفت: بهترین عامل دخیل در گسترش دایره واژگانی شاعران جوان «کتاب» و به خصوص کتاب‌های مرجع است که آن را در کتابخانه‌های عمومی می‌توان یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نقل از تسنیم، در پی منویات مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به شعر و ادبیات و همچنین مطالبه همیشگی ایشان در حمایت از جریان‌های اصیل ادبی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از استادان عرصه شعر و ادب اقدام به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور و با محوریت کتابخانه‌های عمومی کرد که این اقدام با استقبال اهالی و فعالان این عرصه همراه بود.

محمدعلی مجاهدی از شاعران پیشکسوت شعر آیینی، با اشاره به نقش بی‌بدیل محافل ادبی در رویش، کشف و پرورش استعدادهای ادبی کشور گفت: محافل ادبی از دیرباز تا کنون نقشی اساسی در بالندگی حوزه شعر و ادب داشته است؛ به عنوان مثال مستنداتی از مسئله نقد شعر که از زمان صفویه در تذکره‌ها وجود دارد که در مورد یک بیت صائب تبریزی مباحثی در محافل آغاز می‌شود. نظرات مختلف و شنیدن این نقدها و پاسخ‌هایی که از سوی صاحب‌نظران اعلام می‌شود، مسلما در اینکه شعرا بتوانند بهتر با عواملی که در آفرینش شعر -چه از نظر ساختاری و چه ازنظر محتوایی- دخیل هستند، بهتر آشنا شوند.

وی افزود: تجربه نشان داده است که استان‌هایی که دارای انجمن‌ها و محافل باسابقه‌تری بوده‌اند، چهره‌های شاخص‌تری را به عرصه ادبیات و شعر تحویل داده‌اند. به عنوان مثال در انجمن ادبی محیط در قم که بنده از سال ۱۳۴۲ تا کنون مسئولیتش را بر عهده دارم، دستاوردهای بسیار جالبی در زمینه شعر آیینی به دست آمده است. به طوری که بسیاری از دوستان و صاحب‌نظران بر تأثیرگزاری این انجمن در شکل‌گیری و بالندگی و همچنین شناسایی ابعاد موضوعی شعر آیینی تأکید داشته است.

مجاهدی درباره شکل‌گیری و رویش انجمن‌های ادبی جدید با محوریت کتابخانه‌های عمومی گفت: ما همواره در پرورش استعدادها درباره شعرای جوان بر وسعت دایره واژگانی شاعر تأکید و پافشاری داشته‌ایم. شاعر هر مقدار گستره اطلاعاتی و مطالعاتی اش بیشتر باشد، قدرت مانور او در عرصه آفرینش شعر بیشتر می‌شود. چراکه لغات و واژگان همچون سربازانی می‌مانند که تحت امر شاعر هستند تا در زمان سرایش شعر هر کدام را احضار کنند در اختیار او قرار می‌گیرند. مسلما بهترین عامل دخیل در گسترش دایره واژگانی شاعران «کتاب» و به خصوص کتاب‌های مرجع است که آن را در کتابخانه‌های عمومی می‌توان یافت.

این شاعر پیشکسوت ادامه داد: نقش کتابخانه‌های عمومی در رشد و بالندگی استعدادهای جوان بی بدیل است و ورود نهاد کتابخانه‌ها و انتخاب کتابخانه‌های عمومی به عنوان پایگاه و زادگاه محافل ادبی، نهایت خوش‌ سلیقه‌گی و آینده‌بینی تصمیم‌ گیرندگان این حرکت بوده است. بنده در جلسه افتتاحیه محفل ادبی فیض بودم و از طریق فضای مجازی آن را پیگیری می‌کنم و می‌بینم که چه مقدار اشتیاق نشان داده می‌شود و چه مقدار استعدادهای گمنام در گوشه و کنار کشور در این محافل مجال ظهور و بروز پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به توجه و اهتمام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به حوزه شعر و ادبیات آیینی گفت: اگر به دقت نگاه کنید می‌بینید که از سده‌های آغازین هجری تا کنون کیان شعر پارسی با ادبیات دینی و آیینی بنیان نهاده شده؛ به طوری که رودکی که پدر شعر پارسی بوده قرآن کریم را از حفظ بوده و انس عجیبی با متون اسلامی و معارف اسلامی داشته؛ همچنین حکیم ابوالقاسم فردوسی، سنایی، مولوی و بسیاری دیگر از معارف زلال اسلامی رفع عطش می‌کردند. البته گاهی این برداشت غلط مطرح می‌شود که وقتی می‌گوییم شعر آیینی آن را تنها در دو وجه مناقبی و ماتمی و آن هم در قلمرو شعر ولایی خلاصه می‌کنند. این درحالی است که شعر آیینی بسیار دراز دامن است و گستره آن از شعر توحیدی بگیرید تا شعر اخلاقی، عرفانی، اجتماعی تا عرصه‌های امروز که شعر مقاومت، شعر مدافعان حرم و شهادت می‌رسد و سرچشمه همه اینها در منابع اسلامی بوده است.

این پیشکسوت شعر آیینی با اشاره به ظرفیت‌های محافل ادبی در تقویت این نگاه گفت: این نگاه نسبت به شعر آیینی باید تقویت شود و یکی از ظرفیت‌های ویژه‌ای که این محافل ادبی با محوریت کتابخانه‌های عمومی می‌توانند به آن بپردازند، کنار زدن این پرده غفلت و معرفی صحیح شعر و ادبیات آیینی در کشور است. امیدوارم با این حرکت کمبودهای حوزه شعر آیینی در استان‌های مختلف شناسایی و تأمین شود و در آینده نه چندان دور شاهد به گُل نشستن این نخل های تازه به بار نشسته باشیم و از سروده‌های شاعران جوان و ولایی بهره ببریم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۹ ، ۰۷:۲۲
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور