محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

 

در اولین محفل ادبی کتابخانه حضرت فاطمه(س) بیان شد:

سیدحسن حسینی شاعری عاشقِ آرمان‌های انقلاب و جامع الاطراف بود

مصطفی محدثی خراسانی معتقد است «سیدحسن حسینی» با آثار عمیق خود نقشی تأثیرگذار در جریان شعر متعهد و ارزشی و آیینی داشته و علمدار رشید شعر شیعی و عاشق آرمان های انقلاب بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، مصطفی محدثی خراسانی دبیر محفل ادبی کتابخانه حضرت فاطمه(س) در نخستین نشست این محفل گفت: در این محفل سلسه نشست های ادبی باعنوان «دیدار با روشنان خرد و آب» را خواهیم داشت  که در هر جلسه به معرفی و بررسی آثار و شخصیت شاعران برجسته می پردازیم.

وی در معرفی سیدحسن حسینی شاعر برجسته حوزه دفاع مقدس گفت: نام سیدحسن حسینی پیوندی عمیق با شعر انقلاب اسلامی دارد؛ تصور شعر انقلاب بدون حضور او، امری ناممکن است. او در کنار شاعران دیگری مانند قیصر امین‌‌پور، سلمان هراتی و شاعران دیگر در حوزه هنری، شکل جدیدی به شعر انقلاب دادند؛ شعری که امروز در ادامه همان حرکت‌ها به کار خود ادامه می‌دهد.
محدثی خراسانی افزود: تعریف مرحوم حسینی از شعر جنگ، مجموعه سروده‌هایی است که در قالب‌های گوناگون اعم از سنتی و نو نیمایی و سپید شکل گرفته‌اند. حسینی تنها شاعر در یک قالب و موضوع نیست؛ سروده‌های او در قالب‌‌های مختلف نشان‌دهنده طبع و قلم توانای اوست. از سوی دیگر،‌ او تنها در شعر نماند، فعالیت‌های او در حوزه‌های نقد و ترجمه، حسینی را به یک شاعر جامع‌الاطراف تبدیل کرد.
وی افزود: این شاعر گرانقدر از همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی اشعار بسیاری به منظور روحیه بخشیدن به رزمندگان دفاع مقدس سروده است. وی در طول هشت سال جنگ تحمیلی با سرودن اشعار در وصف حال شهدا و مادران شهید تاثیر عمیقی در افکار مردم به خصوص جوانان  گذاشت.  شعر «طریق عاشقی» یکی از معروف ترین اشعار وی با این مضمون است. این شاعر بعد از دفاع مقدس نیز به سرودن اشعاری در راستای زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا پرداخت و معتقد بود در زمان حال که چندین سال از جنگ گذشته و مردم و به خصوص مسئولین به سمت اشرافیت‌گرایی متمایل شده اند، با سرودن اشعار می توان یاد شهدا و رشادت های آنها را زنده نگه داشت.
 دبیر محفل ادبی کتابخانه حضرت فاطمه(س) در خصوص اشراف سیدحسن حسینی به حوزه‌هایی غیر از شعر گفت: او نه فقط ادبیات کلاسیک را بسیار خوب می‌شناخت بلکه ادبیات معاصر و حتی ادبیات معاصر جهان را بسیار خوب می‌شناخت. حسینی در حوزه نثر هم در زمره بزرگترین پژوهشگران بود. پژوهش در حوزه سبک هندی و معرفی سهراب سپهری در زمره کارهای شاخص او در حوزه نثر است. سیدحسن حسینی نیز همواره رو به تکامل بود و این از ویژگی‌های یک شاعر انقلابی است. او در هر حوزه‌ای از شعر که ورود کرد، کشاف بود. اما به نظر می‌آید که در حوزه رباعی و نیمایی بیشترین کشف‌های خود را ارائه داده است، هرچند قصیده و غزل‌های او هیچ چیز کم ندارد.
گفتنی است اولین نشست محفل ادبی کتابخانه حضرت فاطمه(س) از سلسله نشست های ادبی با عنوان «دیدار با روشنان خرد و آب» عصر روز شنبه 6 مهر  بصورت وب‌کنفرانس برگزار شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۰۷
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی