محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

25 /10/ 1399

به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شمیرانات برگزار شد؛

محفل مثنوی‌خوانی «بشنو از نی» با موضوع «قصه‌گویی در مثنوی» در بستر فضای مجازی شمیرانات

سومین محفل مثنوی‌خوانی «بشنو از نی» با موضوع «قصه‌گویی در مثنوی»، در فضای مجازی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شمیرانات برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شمیرانات؛ به همت اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شمیرانات و محفل ادبی مولانا، سومین جلسه از سلسله جلسات «بشنو از نی» محفل ادبی مولانا با موضوع «قصه‌گویی در مثنوی»، با حضور استاد برجسته، اسماعیل امینی،برگزار و با خوانش ابیاتی از دفتر یک «مثنوی مولانا»  توسط «ریحانه ابراهیم‌زادگان»دبیر نشست ، در فضای وبینار اسکای روم ادامه یافت.

http://img.persianseven.ir/images/5m51wn1nzte7rcks6b87.jpgدر ابتدای این نشست اسماعیل http://img.persianseven.ir/images/3vzyq4d4e2aqiqdr5fz0.jpgامینی، جهت مطالعه مثنوی مولوی در دو سطح عمومی و تخصصی، کتاب‌های موجود از اساتید مطرح از جمله شرح‌های عمومی «شرح مثنوی» از کریم زمانی، «پله پله تا ملاقات خدا» و «بحر در کوزه: نقد و تفسیر قصه‌ها و تمثیلات مثنوی» اثر عبدالحسین زرین‌کوب را معرفی کرد.

 

در ادامه، امینی از شرح‌های تخصصی بر مثنوی همچون کتاب «شرح مثنوى شریف»، بدیع‌الزمان فروزانفر، «شرح مثنوی معنوی مولوی (نیکلسون)» که توضیح و شرح مفصل و کامل مثنوى بر طبق نظر و برداشت‌هاى شرق‌شناس مسیحى و مولوى‌پژوه بزرگ و مشهور، رینولد الین نیکلسون است و «شرح مثنوى (سبزوارى)»، از آثار ادبى عرفانى ادیب و حکیم بزرگ صدرایى ملاهادى سبزوارى، نام برد.

از نظر امینی، درمیان حکایات مثنوی به قصه‌های کوتاه و بلند زیادی برمی‌خوریم. برخی از آن قصه‌ها همچون دفتر ششم مثنوی با یک قصه ناتمام به پایان رسیده که در واقع بیانگر شیوه کار مولوی، است و از سویی دیگر او از معانی عالی، تفسیر ایات و عالم معنا برای شنونده می‌گوید و می‌داند شنونده دنبال شنیدن قصه است.

«چون شما را حاجت طاحون نماند/ آب را در جوی اصلی باز راند»

 در ادامه به خوانش، شرح و تفسیر حکایت «ذاالنون مصری»پرداخت و گفت: برخی قصه‌های مثنوی جنبه حکمی و تعلیمی دارند. قصه‌های قرآنی، گروهی دیگر از قصه‌های مثنوی را در برمی‌گیرد. مولوی برای بیان اصلی اخلاقی، دینی یا عرفانی به قصص قرآن توصل می‌جوید. تمام قصه‌های مثنوی ار از نوع قصه تمثیلی قلمداد می‌شود.

http://img.persianseven.ir/images/c2slyv7q843381l5qigw.jpg

 

 

عکس های مرتبط : 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۲۲
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی