محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

25 /10/ 1399

به میزبانی محفل ادبی ارغوان تهران برگزار شد:

نقد و بررسی کتاب «زنگار» در محفل ادبی ارغوان تهران

نشست نقد و بررسی کتاب «زنگار» به میزبانی کتابخانه عمومی ارغوان تهران به دبیری فریبا یوسفی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ هفتمین نشست محفل ادبی ارغوان با نقد و بررسی کتاب «زنگار» با حضور مریم (مایرَم) حسینی تکیه ای شاعر اثر؛ محمدکاظم کاظمی، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی افغانستانی؛ افسانه غیاثوند شاعر و منتقد ادبی؛ فریبا یوسفی، شاعر و دبیر محفل ادبی ارغوان به صورت مجازی در فضای اسکای روم برگزار شد.
در ابتدای برنامه فریبا یوسفی، شاعر و دبیر محفل ادبی ارغوان؛معرفی کوتاهی درباره مریم (مایرَم) حسینی تکیه ای، شاعر جوان متولد 1372 در ایران و معرفی مختصری درباره کتاب «زنگار» ارائه کرد و گفت:این اثر در جشنواره های ادبی زیادی نامزد دریافت جایزه شده است.
سپس محمدکاظم کاظمی، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی افغانستانی گفت: عنوان تک کلمه ای کتاب «زنگار» یک نکته مثبت و ارزشمند است و با ارائه اسلایدهایی به بررسی اشعار شاعر جوان پرداخت و گفت: مریم حسینی تکیه ای شاعر کتاب «زنگار» در اشعارش به دغدغه های انسانی پرداخته که فراتر از دغدغه های معمول رایج در بین شاعران جوان دیگر است. وی با نمایش اسلایدهایی به تشریح بیشتر و کارشناسانه اشعار کتاب «زنگار» پرداخت.
در ادامه افسانه غیاثوند، شاعر و منتقد ادبی گفت: ظرافت و زیبایی هایی در اشعار شاعر جوان وجود دارد که آینده ای تابناک را برای وی رقم می زند.
وی بیان کرد: برای بررسی عملکرد یک شاعر نوپرداز از افغانستان باید پیشینه ادبیات آن کشور را در حیطه شعر نو و سپید و مجموعه عواملی که در پیشرو بودن این قالب نقش داشتند را بررسی کنیم. اولین و مهم ترین عامل زبان است در شکل و معنای عام کلمه.
غیاثوند افزود: دومین هنجارشکنی و آشنایی زدایی مربوط به اشتراکات ما فارس زبان ها مربوط می شود و شاعر کتاب «زنگار» دوبار از آشنایی زدایی در اشعارش استفاده کرده است. عامل سوم هم مربوط به تحولات فرهنگی و اجتماعی و تبعات آن می باشد.
سپس مریم (مایرَم) حسینی تکیه ای، شاعر کتاب «زنگار»، دو شعر از کتابش را با شور و احساس برای حاضرین خواند و به نکاتی درباره اشعارش و چگونگی انتشار آن ها پرداخت.
گفتنی است، کتاب «زنگار»  اولین سروده مریم (مایرَم) حسینی تکیه ای توسط انتشارات سیب سرخ در سال 1397 در 79 صفحه به چاپ رسیده است.

عکس های مرتبط : 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۲/۲۲
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی