محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

محفل ادبی فیض

اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران

در پی منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حمایت از گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی در بین مردم، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی جمعی از شاعران پیشکسوت و استادان عرصه شعر و ادب، نسبت به تشکیل و راه‌اندازی محافل ادبی در سراسر کشور، با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان‌های مختلف و هدایت شاعران و پژوهشگران مطرح هر استان، اقدام کرد.
این اقدام با هدف نهادینه کردن فرهنگ مشارکت عمومی برای انجام فعالیت‌های ادبی در کتابخانه‌ها و تمهید زمینه اعتلای آن، تقویت و راه‌اندازی محفل‌های ادبی در کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد انگیزه نسبت به شعر و ادبیات فارسی و همچنین ساماندهی نیروهای متعهد و متخصص ادبی به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها انجام شد.

6 /2/ 1400

به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پاکدشت برگزار شد:

همایش مجازی ((بزرگداشت روز سعدی))با حضور شاعران و اعضای کتابخانه ها

همایش مجازی بزرگداشت روز سعدی با همکاری اداره کتابخانه های عمومی و پژوهش سرای خوارزمی پاکدشت ،با حضور شاعران و اعضای کتابخانه ها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران؛ همایش مجازی بزرگداشت روز سعدی با همکاری اداره کتابخانه های عمومی و پژوهش سرای خوارزمی پاکدشت و با حضورفاطمه تقوایی دانش آموخته دکترای تاریخ، مولف، محقق، پژوهشگر برتر منطقه ای در استان تهران، سکینه دشتیان نژاد دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور، محقق و پژوهشگر، محمد کارخانه رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پاکدشت و  با اجرای سیده مریم حسینی مسئول کتابخانه عمومی پروین اعتصامی شهرستان پاکدشت در پلتفرم اسکای روم اداره کتابخانه های عمومی شهرستان برگزار شد.
در ابتدا فاطمه تقوایی دانش آموخته دکترای تاریخ درباره خانقاه وقفی سعدی و توسعه فرهنگی به ایراد سخن پرداخت و گفت: سعدی در فرهنگ ایران دارای جایگاه و مقام یک اندیشمند است، نه فقط در مقام یک شاعر و این ضعف سیستم آموزشی ماست که از سعدی فقط در کلاسهای ادبیات صحبت می شود. ما از سعدی درسهای تاریخ، روان شناسی و اجتماعی و مهم تر از آن درسهای زندگی را می آموزیم و سعدی پیام آوری بزرگ در همه زمینه های زندگی برای ماست.


 فاطمه تقوایی از دوران بازگشت سعدی به شیراز و سنت حسنه وقف در خانقاه او به جهت تربیت شاگردان و گردهمایی علاقمندانی که به دنبال کسب علم در جستجوی مکانی مناسب برای آموزش بوده اند، یاد کرد و گفت: خانقاه سعدی با مال وقف ساخته می‌شود. خود سعدی به مدیحه گویی بزرگان می پردازد و پولی را که دریافت می کند در ساخت خانقاه و هزینه های روزمره شاگردانش خرج می نماید و همین خانقاه وقفی است که کمک های شایانی را به تولید علمی و توسعه فرهنگی ایران می کند. دروازه توسعه فرهنگی ای که سعدی در شیراز به روی ایرانیان گشود، همچنان باز است و همینک پس از مرگ سعدی، راه او ادامه دارد.
سپس سخنران دوم سکینه دشتیان نژاد دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی، محقق و پژوهشگر با موضوع آیینه خیال در شعر سعدی مطالبی را بیان داشت و گفت : عمده شهرت سعدی در آثارش، به جهت هنرهای کلامی اوست و به کار بستن عناصر خیال از جمله انواع تشبیهات، استعارات، کنایات و مجازات سخن وی را خیال انگیز کرده است.
 

 دشتیان نژاد با بیان اینکه مهم ترین عنصر شعر  تخیل است که کلام را شاعرانه می کند افزود: اولین بخش از صور خیال تشبیه است و سعدی انواع تشبیهات را به ویژه در گلستان به صورت استادانه ای به کار برده است.
وی در ادامه با ذکر مثال هایی از گلستان سعدی، چند نمونه از انواع تشبیهات را برای حاضران توضیح داد.
گفتنی است این نشست که در فضای اسکای روم و با اجرای سیده مریم حسینی مسئول کتابخانه عمومی پروین اعتصامی شهرستان پاکدشت برگزار شد، با استقبال خوب مخاطبان مواجه گردید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۲/۲۲
دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه های عمومی کشور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی